Anneli Angenberg

Mitt liv i Frankrike...

Where do go when you're lonely

Publicerad 2013-01-31 16:25:00 i Allmänt,

Jag vet att det kommer låta lite galet och att jag är besatt men jag svär på att jag fick vårkänslor idag!
 
Träden är fortfarande helt kala, det är januari och allt det där men för en stund sedan kände jag hur solen helt plötsligt sken på mig och jag öppnade mitt fönster, lutade mig ut, upptäckte att det inte var jättekallt, kände en svag lukt av eld och då kom dom. Vårkänslorna!
 
And let me tell you, det fanns inget annat att göra just då än att vara lycklig. Det är det enda resultatet när jag får vårkänslor. Det enda som saknades var lite tussilago, (?) och upptäckten av att dom kommit och soppat upp gruset från gatorna. Men det lär ju inte hända här så jag tackar och tar emot! 
 
Våren i Paris, åååååååh!!!! Jag försöker att inte ha så höga förhoppningar men herregud, det kommer bli asbra!

Torsdag 31 Januari 2013

Publicerad 2013-01-31 13:10:00 i Allmänt,

Imorn har det gått en hel månad på det nya året, ojojoj.
 
Yr...igheten... är här idag med men inte alls lika mycket, gjorde det lite svårt att konsentrera sig på lektionen däremot. 
 
Idag är jag, som varje torsdag, heeelt ledig, om man bortser från skolan som inte är jobb men ändå något ag MÅSTE göra. Det är i alla fall sjuukt skönt, behöver inte ställa mig och laga lunch och idag behöver jag inte laga middag om jag inte vill heller eftersom mamman inte kommer hem förän 23 ikväll. Så måste bara laga till mig själv om jag blir sugen på lagad mat. 
 
Imorn är min enda uppgift att göra lunch vilket inte heller är helt fel, så imorn kväll sticker jag in till Paris, ska käka middag på restaurang med Birgitta, har bara ätit ute (om man inte räknar snabbmat som typ falaffel och typ macdonnalds) en gång här i Frankrike och aldrig med en kompis så det blir kul! Tror inte att det blir utgång efter, utan det sparas till lördag då vi ska dansa natten lång och fira att vi kommit ungefär halvvägs. 
 
Juste, igår läste jag på facebook att en i min gymnasieklass har fått cancer, vilket suger! :( Hoppashoppashoppas att han blir frisk snabbt. 

konstigt konstigt

Publicerad 2013-01-30 19:29:07 i Allmänt,

Idag har jag mått lite konstigt ända sedan jag vaknade, det har varit en upplevelse måste jag säga! Orkade/hann inte skriva om det i mitt förra inlägg.
 
Jag har varit mer eller mindre yr hela dagen, från det att jag klve upp imorse och var så yr att jag nästa ramlade! Till och med när jag sitter ner snurrar det lite huvudet vilket är sjukt konstigt! Först tänkte jag att det måste vara för att jag inte ätit men det var det inte, så jag tänkte att jag kanske druckit för lite men det hjälpte inte heller så jag har bara försökt ignorera det och hoppats att det ska gå över. Troligen/förhoppningsvis är det borta imorn. 
 
Jag läste ut mansfield park igår också, jag måste säga att jag var lite besviken på den, trode att den skulle vara bättre än filmen men det var den inte, den var nästa sämre faktiskt, och det är att säga mycket eftersom jag inte tycker den är så bra heller. Hate it when that happens. 
 
Nu har jag i all fall börjat på Da Vinci koden och den ger mig än så länge (126 av 597 sidor) precis samma vibbar som ............................................................................................................. den första boken som jag inte kommer ihågg vad den heter vilket gör mig sjuuuuuuuuukt irriterad. Hoppas bara att den är bättre precis som alla säger.
 
En annan sak som gör mig sjuuukt irriterad är att dom i boken just nu pratar om "the divine proportion" och jag kunde fram tills för fem sekunder inte komma på vad det heter på svenska, tänkte bara "gyllene numret", gyllene siffran" hela tiden men det är ju såklart "Gyllene snittet" som käre Gripenskär lärde oss genom en film med Kalle Anka. 

Onsdag 30 Januari 2013

Publicerad 2013-01-30 13:08:41 i Allmänt,

Vanlig onsdag idag = Dansen, boicoop (ekologiska affären) cirkus och sen hem till pappan. Enda skillnaden är att jag ska ta Celia till curkusen idag, inte bara hämta, så det blir till att ta med en bok och sitta och läsa eftersom jag skulle få vända i dörren om jag åkte hem emellan.
 
Fick en kommentar här på bloggen från Broddahfromdasamemoddah (med andra ord min käre bror) som fick mig att skratta lite för mig själ, så du vet. :P 
 
Nu måste jag göra mig i ordning, måste gå om 7 min

Tisdag 29 Januari 2013

Publicerad 2013-01-29 21:55:16 i Allmänt,

Ännu en händelselös tisdag! Har suttit med min almanacka och skrivit in lite datum och grejer. Jag lyckades då också upptäcka (eftersom jag är så otroligt smart och inte upptäckt det tidigare.... typ varje gång jag skriver ett blogginlägg) att jag om 6 dagar har varit här en månad! Helt sjukt vad tiden gått fort, det är också exakt 5 månader sedan jag kom till frankrike, jag kom den fjärde december och sen den 4 januari. 
 
Men det är ju ett gott omen att tiden gått så snabbt, så känner i all fall jag. I den förra familjen kändes en vecka som tre vilket gjorde allt ännu jobbigare. Här flyter allt bara på och det är ingen som skäller på mig var och varannan dag!
 
Men nu ska jag återigen glo på lite one tree hill innan jag ska soooova!

Måndag 28 Januari 2013

Publicerad 2013-01-28 22:40:19 i Allmänt,

Jag tror inte att provet gick bra idag men det är var det är. 
 
Å andra sidan kände jag idag att min franska faktiskt blivit bättre! Började prata med en tjej i min kulturklass och vi gick och tog en kaffe efter lektionen OCH största delen av tiden pratade vi franska med varandra, vilket kändes rätt bra. Vi övergick bara till engelska när jag skulle förklara något lite mer komplicerat. 
 
Hon var jättetrevlig och heter Pompon eller Pempen tror jag, hörde inte riktigt vad hon sa. Hon är i alla fall från Kina vilket jag tyckte var riktigt coolt, från en stad utanför Shanghai. 
 
Sen när jag kom hem och under middagen kändes det som att jag förstod mer av vad dom sa och efter middagen lyckades jag prata lite med mamman utan att staka mig som ett litet as. 
 
Nu ska jag kolla på ett avsnitt av One Tree Hill innan det är dags att sova. 
 
Ja, jag är konstig, build a bridge, and get over it. 

Söndag 27 januari 2013

Publicerad 2013-01-27 22:16:29 i Allmänt,

Idag får vi säga grattis till mitt körkort som fyller ett år. Bara ett år kvar på prövotiden!
 
Gårdagen var asbra, chill hela dagen, vin och utgång med dans på kvällen och sedan promenad och pommes frites vid 4 tiden innan det var dags att hitta en nattbuss för att kunna ta sig till gare du nord och första tåget hem. Kom hem vid 6 imorse och sov till 10, vid 13 bar det av in till paris för demonstrationen för homosexuellas rättigheter, det var rolig med massor av flaggor, skyltar med bra och fina texter samt dunkande musik och dansande människor!
 
Efter det blev det pizza och sedan kaffe och chokladfondant! MUMS
 
Jag tänkte att jag skulle berätta lite om hur lagen ser ut för homosexuella nu och hur Francois Hollande (den nye presidenten) vill ändra den. 
 
Just nu får homosexuella i gifta sig. Dom får adoptera, men inte som par, utan en i paret kan adoptera ett barn men den andra har inga lagliga rättigheter till detta barn. Vilket betyder att om något skulle hända den föräldern som står på adoptionspapprena har den andraa parntnern ingen som helst rätt till barnet, utan det hamnar då och släktingar alternativt i fosterhem. Detta beror på att man bara får ha EN mamma och EN pappa skrivet på pappret när man adopterar. 
 
Francois Hollande vill göra det lagligt för homosexuella att gifta sig samt att dom ska få adoptera som par. 
 
Jag tror att det kan vara lite mer ändringar som han vill få igenom men dom har jag tyvär ingen koll på.
 
Så ni förstår kanske att jag känner mig ganska stolt över att ha deltagit i denna demonstration. Det känns som att man åstakommit något, varit med och försökt förändra världen och göra den till en bättre plats för alla.
 
Hoppas bara att vi och denne braiga president lyckas övertala regeringen. 

Lördag 26 Januari 2013

Publicerad 2013-01-26 00:58:00 i Allmänt,

Fick det här mejlet för två timmar sedan och det gjorde mig lite glad i själen:
 

 

Hello Anneli,
Thank you for signing our petition at showusthereport.com and for standing up for what is right over what is easy.

Here at the Harry Potter Alliance, we are continually inspired by Hermione’s support of house elf rights, by Dumbledore’s warmth and compassion for all magical and non-magical beings, and by Harry’s brave sacrifices for his friends and his school. We believe that any voice - young or old, magic or muggle - can contribute to making our world a better and more tolerant place. J.K. Rowling said, “We do not need magic to change the world, we carry all the power we need inside ourselves already: we have the power to imagine better.”

Please help us to expand the power of Dumbledore’s Army by sharing our Harry Potter chocolate campaign with your friends.

 

Thank you for helping us to Imagine Better,
The HPA

The Harry Potter Alliance is a 501c3 nonprofit that fights the Dark Arts in the real world by using parallels from Harry Potter. We work for human rights, equality, and a better world just as Harry and his friends did throughout the books. Please consider supporting our work by making a tax-deductible donation to the Harry Potter Alliance.

 
Det var en fin logga högst upp men den försvann när jag copypastade (?)

Pengar

Publicerad 2013-01-25 22:51:13 i Allmänt,

Har precis spenderat 594kr
 
Jupp, var tvungen att köpa nytt spotify premium, I've gotta have my music on the train u know. 
Och jag är en duktig flicka som inte ladda ner.
 
Musik.

Fredag 25 Januari 2013

Publicerad 2013-01-25 19:57:09 i Allmänt,

Ikväll blir det att ta det lugnt, maten står i ugnen så snart blir det kääääääääk!
 
Idag togg jag Arie till frisören (?) för att tvättas borstas och klippas, det tycker han INTE om, jag fick dra in honom genom dörren och när jag kom tillbaka för att hämta honom sprang han mot dörren. Men han kom inte så långt eftersom jag hade en check att ge till hon som fixat honom samt ett kvitto att få tillbaka. 
 
Efter det tog vi en liten promenat i området som är rätt fint. Men jag måste säga att han såg bättre ut innan han klipptes, han ser så konstig ut när man kan se hans ögon! :P Men han är riktigt len vilket han inte var förut, jag vänjer mig! :)
 
Nu måste jag kolla maten!
 

mjaaaooo

Publicerad 2013-01-24 19:05:00 i Allmänt,

Glömde skriva att utställningen hette Chat noir, (katt svart = Svart katt)
 
När vi var påväg tillbaka och skulle lämna stället såg vi en svart katt sitta vid ett fönster, den såg ut som Svea men lät mig klappa den, (det gör inte min katt när hon är ute).
Sen hittade vid kattens hem. Den bor i en låda utaför dörren in till museet, två meter bort från var vi hittade själva katten. 
 
Juste, när vi hälsade på katten sa jag "Den kanske bor här"
 
I have the best intuition!
 
Är det korrekt uttryckt? 
 
hehe
 

Torsdag 24 Januari 2013

Publicerad 2013-01-24 18:34:20 i Allmänt,

Jag insåg precis en sak, idag är det EN MÅNAD sedan julafton! 
 
Vart fan tog den vägen! 
 
Månaden alltså.
 
Jag träffade Birgitta idag efter min lektion och vi hängde i montmartre, började med musée de montmartre, där paris enda vingård finnskvar, slogs av hur troligt underbart den delen av paris är och gick sedan till ett café/restaurang där vi var enda gästerna under hela tiden. Det var gott om lite mysigt, älska lågsäsongen då turisterna som faktiskt är där bara hänger vid turistställna och inte någon annan stans!
 
Om/när du, ja du, juste det, DU, kommer på besök ska vi dit, till montmartre alltså. Så underbart gulligt men alla dom söta husen och den underbara utsikten!

Tisdag 22 Januari 2013

Publicerad 2013-01-22 21:42:02 i Allmänt,

Nu skriver jag bara för att ha skrivit något idag, bara så ni vet. Det blir inget intressant inlägg.
 
Nästan varje dag funderar jag över hur min mamma inte råkat mörda mig eller ett av mina syskon när vi växte upp, eller i alla fall inte fått utbrått (utbrott...? jag är verkligen urusel på att stava!) var och varannan dag. 

När man hela tiden måste städa upp efter andra blir man lit irriterad! Jag menar, hur svårt är det att ställa ner sina grejer i diskmaskinen? Blääää!
 
Annars har jag nästan bestämt mig för att skaffa gymkort på gymmet här i stan, det kostar 45 euro i månaden vilket jag inte tyckte var så farligt, även om det kostar 2000kr OM ÅRET på friskis hemma. Dom har i alla fall en massa pass man kan gå på och jag hoppas att dom har ett gym också, ska dra mig tid i början av februari och se hur det ser ut!
 
Nu ska jag kolla på en film innan det är dags att sova. Ska upp vid 08.00 och hjälpa mamman att flytta undan lite grejer från garaget eftersom det kommer några människor för att hugga ner två träd imorgon. 

Måndag 21 Januari 2013

Publicerad 2013-01-21 18:31:44 i Allmänt,

Jag tänkte att jag skulle ta och köpa mig lite fairtrade choklad när jag var i affären idag, jag kom till chokladhyllorna och there are nooooo faretraid too be seen........
 
Jag springer runt lite till och tillslut hittar jag den ekologiska avdelningen och däääär, mitt i såg jag dom! Dom hade till och med olika sorter att välja mellan så jag måste ha stått där i fem minuter och velat! Tillslut gick jag därifrån med en mjölkchoklad och en mörk. När jag kommer till kassa ser jag att den mörka har 85% kako och inte 75 som jag är van vid men jag pallade inte gå och byta. Som tur var var chokladen riktigt god och inte alls så där torr och konstig som jag har för mig att över 80% ska vara, så det var najs. 
 
Annars då? Skola, har prov på måndag, kul! Ska försöka plugga lite till det under veckan. Målet är också att läsa ut Mansfield park som jag har hållit på med i tre veckor nu så jag kan börja med davinci koden och seeeeeeeen HARRY POTTER EN L'ECOLE DE SORCIERS. Det tror jag i alla fall att den heter.... något liknande iaf. 
 
 

And I'm procrastinating again.....

Publicerad 2013-01-20 22:22:59 i Allmänt,

Det är verkligen ett riktigt bra ord, procrastination, typ det enda ord från veckans ord i engelska C som jag kommer ihåg. Det finns ju inget ord som beskriver det på svenska utan man måste sätta ihop flera ord, att skjuta upp någonting till senare. Yeaah, that's coool.
 
Nej, men det är i alla fall det jag har gjort hela dagen, ni vet mitt första inlägg från dagen där jag skrev att jag skulle göra läxan på morgonen? Jupp, är inte klar med den än. Jag bestämde vilken artikel jag ska beskriva imorn och mailade min lärare om det. Något mer gjorde jag inte. Utan jag har bara suttit med grejerna brevid mig hela dagen utan att faktiskt göra något. Jag träffade aldrig Birgitta. 
 
Sååå, nu måste jag verkligen göra det!
 
Det är bara såååååååååååååååååå tråkigt. 
 
Har upptäckt att Keith Urban är rätt bra också. 

jag har fattat ett beslut

Publicerad 2013-01-20 02:48:00 i Allmänt,

kollade på nerimons (alex days) senaste klipp på youtube där han pratar om hur chocklad-industrin är den industri som har mest barn slavar och lite annat runt det. 
 
Så jag har bestämt mig för att bara äta fairtrade choklad från och med nu! 
 
Här har ni klippet om ni vill se det, det tar upp harry potter och warner brothers 
 
http://www.youtube.com/watch?v=ieruwM5WnGk
 
jag skrev under det han pratar om och eftersom jag gjorde det tycker jag att det bara är rätt att sätta samma krav på en själv. Att vara ärlig om det man konsumerar. 
 
Jag trode att det skulle betyda att jag får äta marabou men icke sa nicke, dom är med i rainforest aliance men dom har inte lika höga krav som fairtrade stämpeln, alltså, inge mer marabou mjölkchoklad för mig...

Söndag 20 Januari 2013

Publicerad 2013-01-20 01:29:04 i Allmänt,

Herre gud vad fort tiden går, det är bara 11 dagar kvar på årets första månad! 
 
Förutom att dansen slutade över en halvtimme senare än vad mamman sagt så var dagen lyckad, jag kom en och en halv timme för sent till Sarah som jag skulle träffa klockan fyra och vi sprang runt i kanske 15 minuter och letade efter varandra på chatelet som är paris största tågstation, det var intressant, till slut bestämde vi oss för att ta en uppgång som vi båda såg skyltar till och gå upp där. 5 minuter senare var vi båda framme vid den. Fattar ni hur stor den här stationen är, jag var tvungen att ta TVÅ transport "rulltrappor" (ni vet rulltrappor som inte är trappor som finns på vissa flygplatser) för att komma till den rätta uppgången. 
 
När vi väl möst upp gick vi och kollade lite i affären i folkvimmlet, jag köpte två nagelack, ett rött och ett överlack och begav oss sedan till operan där vi satte oss med av varson stoooooooor kaffe americano, svart fasst vi hällde i lite mjölk, jag köpte mig en asgod club sandwich med kyckling och bacon på också. Där stannade vi fram tills det var dags att stick till pop in som är en trevlig bar. Där träffade vi Elsa och Linnea och senare stötte vi på tre svenska som vi inte träffat förut, efter att ha snackat lite med dom var det dags för oss förotsbarn, jag och Sarah, att bege oss för att ta sista tåget hem och jag kom hem till 01.00 vilket kändes ganska lagom. 
 
Imorgon bitti.... idag menade jag, blir det till att välja ut en artikel, mejla min lärare vilken jag valt och sedan skriva om den med mina egna ord så att jag kan återberätta den för klassen på måndag. Senare ska jag träffa Birgitta och å på någon marknad. Tror jag. 
 
Puss på er, det kan inte vara särsklit roligt för er när jag beskriver min dag  så detaljrikt men ibland känner jag bara ett behov av att göra det så ni får helt enkelt stå ut med det, eller sluta läsa min blogg, men då blir jag lite ledsen i ögat. 
 
<3

Fredag 18 Januari 2013

Publicerad 2013-01-18 16:04:43 i Allmänt,

Mitt internet dog igår, bara försvann och ville inte komma tillbaka förän för typ 10 minuter sedan. Det var hemskt. 
 
Istället satte jag mig i soffan och tittade på specialversionen av sagan om de två tornen, då är det massa fler scener och många är även längre, den var asbra! Så imorse kollade jag på behind the scenes och efter lunch började jag kolla på den förlängda sagan om konungens återkomst. Tills det att den slutade fungera :'( Jag gjorde rent skivan typ 5 gånger men den stannade ändå vid samma ställe, jag försökte hoppa fram både på plats och via kapitelval med det gick inte :(
 
Så nu är jag ledsen, jag undrar om jag ksn få tag på den på internet eller om jag ska försöka hitta den i någon affär......................
 
:'(

Onsdag 16 Januari 2013

Publicerad 2013-01-16 19:40:46 i Allmänt,

Ännu en produktiv dag. Sovit, gått till kötthandeln, lafat lunch, kört till dans, handlat på den ekologiska affären, hämtat från dans, packat upp matvaror åkt med för att se hur man går från tågstationen till cirkusen när jag ska hämta Celia, fastnat i trafik och aldrig kommit fram till cirkusen, försökt få i en julgran i en julkranspåse som luktade jordnötter, ställt ut julgranen för att sopbilen ska ta den och sen suttit med dator och kollat på youtube-videor.
 
Läg märke till att jag inte gjort läxan till imorn........................

Tisdag 15 Januari 2013

Publicerad 2013-01-15 11:05:40 i Allmänt,

Jag kände inte för att blogga igår så jag gjorde inte det. :)
 
Dagen bestod av skolan, handla almanacka och anteckningsblock, åka till mataffären och laga middag. 
Idag gick jag upp halv 8 för att köra Antoine till skolan då mamman tycker att det är för kallt och inte vill att han ska bli sjuk. Jag lyckades gå upp en timme för tidigt, kunde ha klivit upp halv 9 istället. :(
 
Så efter det har jag sovit lite till, skulle igentligen titta på once upon a time men somnade, vilket var skönt. Snart ska jag börja med lunchen, det blie enkelt idag, bara koka och mosa lite potatis och servera med skinka. 
 
I eftermiddag ska jag till boucheriet (kötthandlen) och köpa lite grejer som mamman skrivit upp. Annars ska jag nog bara ta det lugnt, Celia slutar inte för en 17.20. 
 
Jag funderar på att börja vlogga på youtube. Har gjort en vloggvideo till och med som inte är sjukt dålig, vill dock inte påstå att den är bra heller, jag pratar engelska i den och det låter verkligen inte bra. men i alla fall. Vad tycker ni, ska jag eller ska jag inte lägga upp den?

Söndag 13 Januari 2013

Publicerad 2013-01-13 21:55:00 i Allmänt,

 Dagen var rätt bra. Kladdkaka med grädde och chokladbollar i svenska kyrkan samt trevligt sällskap! Träffade en massa nya människor som också är nya i stan! Vi är ett stort gäng som tänker dra ut nästa helg vilket blir riktigt kul!
 
Annars har jag inte så mycket mer att säga, jag mådde illa av för mycket choklad, det snöade när jag var på väg hem, det var mysigt! När jag kom hem berättade jag det för mamma och jag fick ett surt ja, till svar. Tydligen inte alla som gillar det... :P
 
Imorn är det skola som gäller och sedan ska jag handla. :)

Lördag 12 Januari 2013

Publicerad 2013-01-12 20:00:32 i Allmänt,

Det var inte idag utan nästa lördag som dansuppvisningen var, jag skrev väl om det tidigare?
 
Jag hade ju i alla fall inga planer för helgen så när mamman frågade om jag ville gå med dom hem till deras vänner på middag svarade jag ja. Det är ju bättre än att sitta själv här hemma. 
 
Jag vet inte när vi ska vara där dock, klockan är snart 20....
 
Jag gick inte ut på en promenad idag, istället gick jag på bio och bakade med Celia, vi såg :'odysse de Pi, vet inte vad den heter på engelska men eftersom vi såg den på franska passar den franska titeln bättre. Det är väldigt konstig att se saker dubbade, just den här filmer var inte lika farlig eftersom jag inte kände  igen några av skådespelarna så jag hade ingen röst i huvudet. Men tidigare idag visade dem the big bang theory och glee på tv:n och det var riktigt konstigt! Sen är det ju jobbigt när rösten inte passa munrörelserna...
 
Filmern var i alla fall bra, imorn sticker jag till kyrkan vid tre och sen får vi se, slutar väl med att jag åker hem direkt...
 

Fredag 11 Januari

Publicerad 2013-01-11 16:42:29 i Allmänt,

Jag har varit tillbaka en vecka idag. 
 
Det känns meningslöst att inte skriva när jag inte gör något intressant! Idag sov jag till kvart över tio då jag tvingade mig upp ur sängen, aptrött efter att ha sovit i 10 timmar. Don't get it, jag har ett år kvar av att vara tonåring och NU är jag trött hela tiden och har svårt att ta mig upp på morgonen!
 
Annars har jag bara gjort ingenting idag och jag är lite irriterad på mig sjävl! HAde tänkt gå ut och powerwalka lite men kunde inte få upp min rumpa ur soffan! 
 
Sen har jag inga planer för helgen heller så det suger också! Eller jag ska på flickan dansuppvisning imorn och till ung i paris-träffen på söndag men inget mer! Får försöka ta den där powerwalken imornistället!! 
 
 
 
Och verkligen göra det då!

Torsdag 10 Januari 2013

Publicerad 2013-01-10 13:15:12 i Allmänt,

När jag skulle åka hem (vet inte vad jag ska kalla det, jag bor ju här just nu men egentligen är hemma sverige för mig men i brist på annat blir det såhär) från skolan idag var det inte det fina nya tåget som rullade in på perongen utan ett grått gammalt tåg med ett enormt mellanrum till platformen. Jag hade sett det här tåget på morgonen och tyckte att det var lite konstigt, två gånger på en dag men tänkte att det antagligen var samma tåg och att nått av de nya kanske har lite problem. Jag sätter mig i vagnen längs fram och väntar på att tåget ska åka, det är ändstationen så det står inne ett tag. 
 
Sen börjar det konstiga ske! Folk ställer sig utanför tåget och börjar ta kort på det, och då mernat jag inte två tre personer utan det var typ 15st, vissa på perongen mitt emot och andra på samma. Sen när tåget ska gå kliver dom på och börjar ta kort inne i vagnen också och sedan snabbt springa av och ta kort på tåget vid varje hållplats! And let me tell you, det här var ingen vackert tåg! Det var grått med rutor som såg immiga ut för att det var så vita! Det skumpade så mycket att jag trodde att jag skulle ramla av sätet!
 
JAg kliver av och börjar gå hem medan jag återigen såg hur två män sprang av för att fotografera, då ser jag det. En stor skyllt framtill på tåget, "Dernier Jour blablabla" Det var sista dagen det här tåget användes. 
 
Bra det, tänkte jag och fortsatte gå.

Onsdag 09 Januari 2013

Publicerad 2013-01-09 18:30:02 i Allmänt,

Råkade skriva 2012 först :P
 
Idag finns det inte mycket att berätta, vi kollade färdigt på sagan om ringen igår. Idag har jag varit ute och kört bil själv, börjar lära mig bilens dragläge och hur mycket man måste gasa för att inte få motorstopp så det är ju bra. Har insett hur extremt urusel jag är på att fickparkera och blev igenkänd i affären. 
 
Jag blev inte igenkänd för att det var just mig dom kände men en i personalen såg mig med Aline (mamman) när vi var där förra veckan, den ekologiska affären alltså, och när jag var på väg in stod han utanför och fixade med lite varor. I det här landet säger man hej till personalen även i mataffärer, I alla fall dom känner Aline och brukar därför ha koll på hennes au pairer eftersom dom (man, vi?...) handlar där en gång i veckan. Känns rätt bra att all frukt man äter inte är besprutade. Inte för att jag är den som sjöljer ett äpple varje gång jag ska äta det för att få bort medeln och grejer men iaf. 
 
JAg är mycket mer omringad av franska här också, barnen tittar på tv och där är allt på franska och då snappar man ju upp saker antingen om man kollar själv också eller om man sitter i soffan och läser en bok eller löser sudoku. Sen försöker jag göra mig förstådd på franska för att kunna komunicera med Celia som inte är bra alls på engelska och inte förstår vad jag säger. Juste sen är det oftare folk hemma här och pratar med varandra och det är ju också bidragande. 

Hunden Arie (Uttalas Ari, glöm inte det franska r:et)

Publicerad 2013-01-08 16:00:35 i Allmänt,

Han är verkligen en liten tjuv! Det räcker inte att sitta och tigga vid matbordet, nejnej! Han försöker sno mat från matbord och diskbänk! Varje chans han får tar han, så här gäller det att inte lämna något framme. Det enda han inte äter är frukt så den kan stå vart som helst. 

Tisdag 08 Januari 2013

Publicerad 2013-01-08 09:55:42 i Allmänt,

Blää! Måste gå och köpa lite grejer till lunch och middag idag. Men jag måste säga att jag föredrar det framför att själv hitta på vad jag ska laga. Flickan kommer hem och äter lunch 4 dagar i veckan och äter på donken 1 dag. Tydligen tycker hon bättre om det än att äta i skolan och eftersom skolan bara ligger två hus upp på samma gata funkar det ju rätt bra! Sov inte bra inatt och verkligen inte bra imorse! Mamma lämnar hunden ute på gården när hon går till jobbet och då ställer han sig och kraffsar riktigt högt på dörren. Sen höll jag på att panika över att försova mig också. Måste göra mig i ordning för att gå. Ska hinna koka potatis också innan Celia kommer vid tolv. Vet inte hur lång tid det tar eftersom vi äter det så sällan hemma i Sverige. (I min familj alltså) :P

Lord of the rings

Publicerad 2013-01-07 23:00:29 i Allmänt,

Har haft en riktigt mysig kväll! Han som sagt inte titta på once upon a time eller läsa eftersom flickan kom hem. Så jag gick ner till henne och vi tittade på förhäxad, dubbat såklart, tills mamman kom hem och hon och jag åkte och handlade i den stora butiken där dom handlar en gång i veckan. När vi kom hem igen började jag direkt med maten som då blev lasagne och när mamman och flickan kom tillbaka från tandläkaren blev det käk. Mamman, sonen och dottern satt och pratade medan jag försökte förstå vad dom sa. När dom sedan vände sig till mig för att fråga något såg jag såklart ut som en frågetecken så sonen (Antoine) fick översätta och det visade sig att dom undrade om jag visste hur man laddar ner musik då Celia fått en ipod av sin pappa i julklapp men inte har någon musik. Jag lovade att hjälpa henne att fixa det eftersom jag har en snäll storebror som lärde mig. Kommer säkert att faila ändå! Efter middagen blev det till att ställa ner det mesta i diskmaskinen och sedan diska kastrull, ungsform och stekpanna för hand. En kopp te och lite mansfield park i soffan medan Celia först tittade på tv och sedan spelade spel på sin ipod innan vi satte på sagan om ringen. Det blev på franska med engelsk text och jag måste säga att man lär sig mer av det än att ha engelskt tal och fransk text. Texten är ju lätt att omedvetet ignorera men när det är ljud är det inte lika lätt. Vi kollade såklart inte färdigt på filmen då den är ganska lång men det var ändå riktigt mysig och familjärt. Mamman kom in med var sin skål mango åt oss också, och den var inte sådär mogen och söt utan mer sur som jag gillar den. :-P Även om dom inte tyckte den var lika god! Ska ta och kolla på once upon a time nu innan jag sover, ska gå upp vid 07.30 imorn för att se till att Celia kommer upp som hon ska, mamman börjar redan klockan 7 på tisdagar, sen jobbar till typ halv 8 också!! :-O (Men så tidigt och sent jobbar hon inte varje dag!)

Måndag 07 Januari 2013

Publicerad 2013-01-07 14:58:46 i Allmänt,

Sitter och tittar på det nya avsnittet av revenge med en full mage. :-P Skolan gick ganska bra. Inga andra planer för dagen, ska laga middag själv idag vilket jag inte gjort sen jag kom hit, jag hoppas att mamman säger åt mig vad jag ska laga... Sen ska jag väl kolla på Once upon a time och efter det försöka läsa lite mansfield park och hoppas att jag inte somnar, är grymt trött idag eftersom jag inte lyckades somna förän 02.30-02.00. Kom precis på att jag kanske inte hinner det, tror att Celia slutar strax efter tre..

My life is over!

Publicerad 2013-01-06 23:41:50 i Allmänt,

Jag har precis sett klart på säsong 5 av Merlin och guess what! Det blir ingen säsong 6!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'( :'( :'( Hej då

Filmerna

Publicerad 2013-01-06 19:32:39 i Allmänt,

Den första filmen var, som jag kanske nämnde i förra inlägget, fransk och den handlade om konstnären Renoir och hans son under första världskriget. Den var riktigt bra även om jag inte förstod vad som sa. Den utspelar sig i Cannes och efter sa mamman att dom kanske ska åka dit för att hälsa på barnens farmor i maj och att jag gärna får följa med. Lugnt att jag gör det, det var så sjuuuuuuuukt vackert! Den andra filmen hette Foxfire och är baserad på en bok av Joyce Carol Oats och den var faktiskt riktig bra även om den ibland var lite brutal. Den handlar om ett tjej-gäng under 50-talet och hur de så på världen och lite annat. Men gäng menar jag gäng som i kriminellt. :) Imorn börjar skolan igen så jag måste gå upp runt 07.00 för att hinna till skolan i tid, vet inte hur lång tid det tar så jag tänkte gå härifrån en timme innan den börjar.

Söndag 06 Januari 2013

Publicerad 2013-01-06 11:49:31 i Allmänt,

Det blir ett snabbt inlägg nu. Ska strax åka med mamman till Paris för att gå på bio, käka lunch och sedan gå på bio igen! Igår bestämde vi att vi skulle gå på bio och när jag klev upp för en kavrt sedan sa hon att vi kan se två filmer eftersom de har fått så bra kritik!! :-P Så det blir intressant! :-) En är fransk och den andra engelsk. Kommer tillbaka runt 19.30-20.00 ikväll. Puss på er!

Varför jag är heeelt hopplös

Publicerad 2013-01-05 23:41:07 i Allmänt,

och en av anledningarna till att jag inte pluggade när jag borde ha. Jag fastnar, TOTALT, när jag är innte på internet. Jag kan bestämma för att gå in på youtube för att kolla om någon av de som jag prenumererar på har laddat upp någrra nya videoklipp. Två timmar senare har jag kollat igenom varje klipp de någonsin gjort och hittat en ny sida att prenumerera på! Jag är helt enkelt besatt och tänkte att ni kanske ville veta det...

Biologic

Publicerad 2013-01-05 17:05:12 i Allmänt,

Så heter ekologist på franska, om ni ville veta det. Vi var nämligen på en ekologiskt affär idag, den affären som jag ska handla på varje onsdag när flickan är på dans. Hon heter Cilia btw. Det var jag som körde eftersom jag måste lära mig vägen och det gick ganska bra... om man bortser från att jag fick motorstopp så fort jag skulle backa.... :--P Vi ska strax sticka iväg igen till en annan affär. Jag kan inte komma på ngt mer att skriva.... eller joooo, igår berättade mamman att dom ska till alperna och åka skidor i mars... eller april... kommer inte ihåg, men i all fall, hon frågade om jag ville följa med så jag svarade ja direkt! Fett cooooooooooolt juuuuuu!

Lördag 05 Januari 2013

Publicerad 2013-01-05 14:03:29 i Allmänt,

Jag räknade dagarna tills jag åker tillbaka till Sverige igen, bara för att veta typ, och för att jag inte hade något bättre för mig, det är ca. 180-195 dagar kvar beroende på hur länge familjen behöver mig och om vi stannar kvar och reser lite efter vi slutat. När jag säger vi menar jag mig själv och några kompisar. Idag kommer mamman hem från jobbet runt 14.40 och ska då visa mig vart allting finns, typ stället där flickan dansar mm. Annars väcktes jag vid 09 av hunden som stod och skrapade på ytterdörren tre trappor ner och ville komma in. Efter att ha somnat om vaknade jag vid 10.30 och upptäckte att ena armen låg ovanför huvudet. Inte så konstigt egentligen men när jag sedan försökte använda armen gick det inte. Vilket var väldigt konstigt eftersom den inte kändes konstig, den ville bara inte lyda order! Efter ett tag blev den bättre och annars har jag bara suttit här vid burken samt packat upp.

WTF

Publicerad 2013-01-04 16:46:31 i Allmänt,

Eftersom jag inte behövde åka till den gamla familjen idag då dom kom fram till att dom inte behövde hjälp underhåller jag mig med att titta ikapp lite serier eftersom jag bara har använd datorn 3 gånger under julen. Kollade precis på julspecial avsnittet av downton abbey och allt jag kan säga är just WFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag vill inte avslöja någonting men shiiiiiiit!!

Fredag 04 Januari 2013

Publicerad 2013-01-04 13:59:30 i Allmänt,

Är tillbaka i Frankrike nu och det är verkligen med blandade känslor. På ett sätt känns det ganska bra eftersom jag verkligen kommer att få öva på min franska nu och kommer att få uppleva våren i paris, jag känner också att den här familjen verkar passa mig mycket bättre och att jag inte kommer vara lika stressad hela tiden. Men på ett annat sätt är jag full av ångest över det faktum att jag ska stanna här i 7 månader! 7 månader utan att få träffa min familj om dom inte kommer hit, 7 månader utan min hund, hon kommer säkert inte ens känna igen mig när vi träffas nästa gång! 7 månader utan mina bästa vänner och 7 månader av konstant oror över att bli bestulen på gatan. juste, 7 månader i en helknasig kultur som har så många konstiga, oskrivna regler. Jag vet att jag är en jäkla gnällspik just nu! Till mitt försvar har jag bara sovit typ 2-3 timmar och kom precis hit, första tiden är jobbigast, så var det sist jag kom tillbaka också för då är allt så färskt i minnet. Jag gosade ju en massa med Tindrisen senast i morse och nu kommer jag inte kunna göra det på aaaaslänge, den tanken är bara så jobbig. Men, don't worry, det kommer bli bättre snart, jag måste bara vänja mig igen. Puss på er!

Om

Min profilbild

Anneli

Den 4 september 2012 flyttade jag till Frankrike och planen är att stanna i ungefär ett år, det här är mitt liv som au-pair i Paris

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela