Anneli Angenberg

Mitt liv i Frankrike...

À la Suede

Publicerad 2012-10-28 23:09:55 i Allmänt,

Jajamensan!
I fredags kväll, eller natt, köpta flygbiljetter hem och dagen efter (igår åkte jag) anledningen till att jag inte berättade det var att jag ville överaska mina vänner vilket jag också gjorde så det var roligt! 
 
Jag åker tillbaka till frankrike på söndag och planet går 07.någonting på morgonen från skavsta.
 
Så jag ser inte direkt fram emot det, sen är jag över huvud taget inte så jätte taggad över att åka tillbaka, menmen, det är bara att njuta av veckan hemma och sedan kämpa sig igenom det fram till jul och bara njuta av de stunder då jag umgås min mina au-pairvänner i den underbara staden Paris. Ska försöka göra dem till flera stunder, dra med folk på museum och liknande under veckorna och ut och dansa på helgerna. Sen ska jag nog börja gå på ung i paris mötena i kyrkan som är typ var annan söndag. 

Fredag 26 oktober 2012

Publicerad 2012-10-26 20:25:20 i Allmänt,

Snart kommer mamman hem och då ska jag se om jag kan snacka med henne lite, antagligen kommer hon inte vara på humör för det, vi får se. 
 
Har kanske lite roliga planer för veckan, men vi får se hur det blir, uppdaterar senare om det blir av. :)

onödig tid

Publicerad 2012-10-25 23:40:11 i

Har spenderat den senaste halvtimmen med att kolla runt på instagram, den senaste kvarten på fun_chap och då suttit här och asflabbat för mig själv! Eller jag hade gjort det om det inte var så att thais sover, iställeg har jag skrattat och hålt mig själv för munnen för att inte höras för mycket.

nu ska jag sova, ibland är det bra att inte ha internet på rummet...

I don't get it!

Publicerad 2012-10-25 17:16:24 i

Jag fick nyss reda på vad det är Thais ska göra under den veckan hon är borta. Hon ska räkna matte.
Hon säger att mamman sagt att är för att hon ska få träffa nya vänner. Det är väldigt konstigt tycker jag. Meeeeen, hejdå! :-)

Torsdag 25 Oktober 2012

Publicerad 2012-10-25 14:07:45 i Allmänt,

Mitt liv har varit väldigt tråkigt de senaste dagarna så jag har inte direkt haft något att skriva om. Idag hade jag lektion, den sista innan höstlovet som börjar nästa vecka och är i två veckor. Om knappt en timma ska jag sticka för att hämta Thais, det blev lite ändringar så hon kommer tillbaka hit idag istället förr imorn. Ska hjälpa henne att packa inför.... dit hon ska.... annars har jag inga planer. Sååå, mitt liv är fortfarande ganska tråkigt. 
 
Vi ses. 
 
Hörs menar jag.
 
Jätte många ska åka hem nu under lovet, är fett avis. Men flygbiljetterna kostar 5000.....

Tisdag 23 oktober 2012

Publicerad 2012-10-23 19:50:37 i Allmänt,

Here I am waiting, i'll have to leave soon
Why am i, holding on?
We knew this day would come, we knew it all along
How did it, come so fast?
This is our last night but it's late
And i'm trying not to sleep
Cause I know, when I wake, I will have to slip away

And when the daylight comes i'll have to go
But tonight i'm gonna hold you so close
Cause in the daylight we'll be on our own
But tonight I need to hold you so close
Oh-woah, oh-woah, oh-woah
Oh-woah, oh-woah, oh-woah

Here I am staring at your perfection
In my arms, so beautiful
The sky is getting back the stars are burning out
Somebody slow it down
This is way too hard, cause I know
When the sun comes up, I will leave
This is my last glance that will soon be memory

And when the daylight comes i'll have to go
But tonight i'm gonna hold you so close
Cause in the daylight we'll be on our own
But tonight I need to hold you so close
Oh-woah, oh-woah, oh-woah
Oh-woah, oh-woah, oh-woah

I never wanted to stop because I don't wanna stuck alone babe, stuck alone babe
I was afraid of the dark but now it's all that I want, all that I want, all that I want

And when the daylight comes i'll have to go
But tonight i'm gonna hold you so close
Cause in the daylight we'll be on our own
But tonight I need to hold you so close

And when the daylight comes i'll have to go
But tonight i'm gonna hold you so close
Cause in the daylight we'll be on our own
But tonight I need to hold you so close
Oh-woah, oh-woah, oh-woah
Oh-woah, oh-woah, oh-woah
Oh-woah (yeah), oh-woah (yeah), oh-woah (yeah)
Oh-woah (yeah), oh-woah (yeah), oh-woah!

Funderingar

Publicerad 2012-10-23 00:05:37 i Allmänt,

Min middag idag blev chocklad, den var väldigt näringsrik.
 
Annars sitter jag hr och funderar igen och eftersom jag känner att det hjälper lite att skirva ner det tänkte jga bjuda på lite svammel igen.
 
En av mina vänner här i Paris har precis sagt upp sig från sin au-pair anställning och hoppat av au-pair programmet. Andas, det är inte något som jag kommer att göra.
 
Det jag funderar på är återigen familjen som jag bor hos och hur det kommer att bli. Här om dagen (eller var det IDAG... kommer inte ihåg) kom jag nämligen fram till att om mamman inte är nöjd med det arbete jag gör så vill jag helst inte stanna i familjen. Does that make me a quitter?
 
Faktumet är att att jag inte kan hjälpa flickan med hennes skolarbete på det sättet som mamman vill, jag kan inte spanska, jag har inte engelska som modersmål och min kunskaper i naturvetenskap är grovt begränsade. Mina favoritämen i skolan var samhällsämnena, som historia, men inte ens det tycker hon att jag klarar av. Ärligt talat så får det mig att kännas som att jag är dum. 
 
Korkad alltså, inte elak. Och ärligt talat så känns det som att mamman anser att jag faktiskt är lite korkad, vilket inte är så kul. 
 
Men även om jag känner så här så vet jag inte vad jag ska göra, så nu frågar jag er och förväntar mig att ni kommenterar med era åsikter. 
 
Ska jag prata med mamman om det här, (inte det att hon verkar tycka att jag är korkad, det är hennes ensak) att jag inte känner att jag klarar av jobbet som även hon anser att jag inte klarar av och att det inte känns rätt för mig att inte kunna göra det hon vill att jag ska gör? 
 
Leave your comment dear readers!

Måndag 22 oktober 2012

Publicerad 2012-10-22 20:01:52 i

Idag har det varit 23 grader och strålande sol! det var sjukt varmt och solen brände på huden när jag satt med Birgitta i en park och åt baguette med lax, tomat och sallad.

jag somnade i princip på andra franskalektionen jag hade och för en gång skull satt jag ganska långt fram vilket var ganska pinsamt! Min ursäkt är att jag sov typ 5 timmar inatt och glömde göra iordning och dricka kaffet imorse. Nu har jag tröttnat på dessa nespresso grejer som smakar helt okej men som är typ tre droppar så jag har köpt snabbkaffe som är precis lika dyrt eller dyrare än hemma i sverige. 200 gram av det märket som mamma köper men som jag glömt bort vad det heter och orkar inte gå och kolla kostade nästan 7 euro.....

Men jag är så sjuuuuuuuuuukt trött när jag går upp på morgonen att jag bara måste ha kaffe och dom har ingen kaffebryggare så this is the only alternative.........

seee yaaaaaaaa

Dagen

Publicerad 2012-10-21 22:38:40 i Allmänt,

Svennetacosen var najs idag, efter gick jag och tre andra på bio och såg filmen "Ted" som var sjuuuukt random men asrolig, skrattade som fan åt alla sjukt knäppa grejer i filmen och Ryan Reynolds var med i ca 5 sekunder.....
whaaaaat???!!! :)
 
Annars har det varit en sjukt varm dag idag, klockan 19.00 var det 23.5 grader till exempel. Imorn ska det bli varm och solit så jag och en kompis planerar att sätta oss i en park och käka picknick! :)

Söndag 21 oktober 2012

Publicerad 2012-10-21 11:48:30 i Allmänt,

Idag ska jag till svenska kyrkan för svennetacos som evenemanget kallas. Vi ska alltså käka tacos. :P
 
Jag kollade precis på det senaste avsnitten av Merlin som var grymt. :) Nu ska jag kolla på doctor who. Mitt liv är så intressant eller hur! :P

The hearts that I've touched will be the proof that I leave

Publicerad 2012-10-20 14:23:53 i Allmänt,

Det är jätteskönt att inte göra någonting och jag har verkligen ingen motivation att gå någonstans. Trots det är rastlös och uttråkad. Har sett två filmer och nu lyssnar jag på musik medan jag skriver.
 
Don't resent me and when you're feeling empty, keep me in you memory, leave out all the rest.
 
Det var typ allt jag ville säga. Gör man ingenting finns det inget att skriva om.

Lördag 20 oktober 2012

Publicerad 2012-10-20 10:21:39 i Allmänt,

Om exakt två månader åker jag hem till sverige, insåg det nu när jag skrev rubriken.
 
Igår var nice, när vi väl lämnade Johannas studio efter några timmar med prat och skratt hade ställena redan börjat stänga så det blev till att sätta sig på nattbussen. När vi kom till bussationen insåg jag att min buss gick därifrån så jag tog den istället så jag fick njuta av den upplysta triumfbågen. 
 
Idag har jag inga planer vilket är skönt då jag kom hem strax efter tre, somna halv fyra och vaknade klockan 9 = 5,5 timmars sömn....
 
Nu ska jag tittade på en film och njuta av att jag inte är ute i regnet. Ha det bra!

19 oktober 2012

Publicerad 2012-10-19 13:16:49 i

Så från och med idag är jag ledig i en vecka. Ikväll ska jag ut med några vänner men annars har jag inga fasta planer. Ska ta ett långt och skönt bad antingen idag eller imorn. :)

Torsdag 18 oktober 2012

Publicerad 2012-10-18 14:23:39 i Allmänt,

På ett sätt känns det som att tiden går fort, inte jätte fort men ändå... fort.... Typ förra veckan, ena dagen var det söndag och jag och några kompisar satt och drog liknelsser med våra familjer till sagan om ringen och Harry Potter och nästa dag är det söndag och jag går runt i Montemarte. 
 
På ett annat känns det som att tiden sniglar sig fram, som att man gör en massa saker som är både roliga och inte roliga som borde göra att tiden går fortare. Men istället går den långsammare. 
 
Jag kom hit för exakt 44 dagar sedan. Det är typ ingenting. Men ändå jättemycket. Jag har inte träffat min familj eller mina vänner på 44 dagar, i 44 dagar har jag varit i ett land som jag inte vuxit upp i och med människor jag aldrig träffat tidigare och som jag aldrig skulle ha träffat om jag inte åkt just hit och just nu. 
 
Det är mycket men ändå lite. Det känns som att jag har varit här så länge, och ändå är det inte ens halvvägs fram till det att jag åker hem över jul. 63... så många dagar är det kvar till att jag åker hem, 9 veckor. Exakt.
 
Jag har varit här i 6 veckor och 2 dagar. 
 
Svammel svammel, men just nu är det just det där som cirkulerar runt i mitt huvud. Det är lite kaos där inne för tillfället. Beror säkert på all franska som det bobades av i förmiddags. 
 
Imorn blir jag ledig, det ska bli skönt men ändå lite tomt. Jag kommer inte veta vad jag ska göra, måste hitta på saker att göra. Kan säkert dra med någon på nått museum eller liknande. 
 
En del av min "oror" tror jag beror på ovissheten. Ska jag stanna här eller inte? Kommer jag att behöva byta familj igen?
 
Tro inte att det har bara är något som har drabbat mig, för det är det inte, eller att kanske komma att byta två gånger är väl kanske inte jättevanligt. Men att byta familj i alla fall en gång är vanligt. Flera tjejer i min klass och paralelklass har gjort det och en kompis håller på och byta familj just nu. Det är krångligt men så är det. 
 
Man kan inte lära sig allt om en familj eller person genom att prata lite i telefon eller bara träffas en gång i ett möte. Det handlar om att se hur man funkar ihop i vardagen. 
 
Jag trode att jag skulle kunna klara av flickans skolarbete men jag hade aldrig kunnat drömma om hur mycket det var samt de krav som ställs på mig i den situationen. Jag trode att jag skulle hjälpa flickan när hon behövde det och bad om det och jag var förberedd på att det skulle vara ganska ofta eftersom hon har mycket läxor. Inte att jag skulle behöva lära mig hennes läxor utantill och gör en del grejer åt henne för att underlätta en del av arbetet. Eller att jag skulle behöva göra grejer utanför själv läxorna. Försök få en 13 åring att göra extra skolarbete....
 
Men hur skulle jag kunna ha vetat det? Så ser det ju verkligen inte ut i Sverige. Jag gör mitt bästa just nu och om det inte räcker förstår jag, jag har ingen erfarenhet när det gäller läxhjälp och eftersom det är en del av mitt jobb att göra det här förstår jag om mamman bestämmer sig för att jag inte passar. 
 
Det var ju därför hon gick via agenturen, för att de ska hitta en flicka / pojke som passar för jobbet åt henne. Så att mamman inte skulle behöva ha like mycket att göra. Istället har jag skapat ännu mer arbete för henne då hon har varit tvungen att börja leta efter någon som kan hjälpa henne i spanska m.m. Det var ju inte direkt det hon ville spendera sin tid med att göra. 
 
Låååångt inlägg, förlåt men jag tänkte att jag skulle förklara alla tankar som har snurrat runt i mitt huvud i flera dagar. 

en sms konversation mellan mig och mamman

Publicerad 2012-10-17 19:28:35 i

-Anneli är allt ok snälla ta bra hand om hemmet och thais och hennes engelskaläxa tack hör av dig via sms eller mail om det är något.

-Allt går bra, vi jobbade med engelska läxan runt en timme igår. mvh anneli

-Idag har hon mycket att göra.

Onsdag 17 oktober 2012

Publicerad 2012-10-17 09:42:00 i Allmänt,

Imorn har jag varit frankrike i en och en halv månad, eller en månad och två veckor kanske är mer korrekt. 
 
På söndag är det taco-kväll i Svenska kyrkan som jag precis tackat ja till. 
 
Men idag har jag annat att prata om med er, jag har faktiskt ett erkännande. Jag är helt beroende av tv-serier. 
För närvarande tittar jag på 18 olika i veckan. Det hade varit fler om inte vissa har säsongsuppehåll för tillfället. Senast igårkväll fastnade jag för en ny serie från skaparna av lost och som heter revolution. jag tänkte att jag skulle skriva ner vilka serier jag kollar på så ni kan få lite inspiration om ni har tråkigt någon dag. (vissa av dessa serier har bara visat ett avsnitt än så länge men jag hoppas att de fortsätter. Jag skriver dom i ordning som dom visas under veckan, dag för dag. (jag ser dom såklart dagen efter de visats på tv)
 
Måndag:
How I met your mother
90210
Switched at birth (är igentligen inte bra men jag tittar på den ändå av något underlig anledning... Nästa vecka ersätts den av pretty little liars)
Revolution
Gossip girl
 
Tisdag:
Hart of dixie
Covert affairs
 
Onsdag:
Arrow
Suburgatory
 
Torsdag:
Vampire diaries
Greys anatomy
The big bang theory
Beauty and the beast
elementary
 
Lördag:
Merlin
 
Söndag:
Once upon a time
Revenge
Downton abbey
 
Som sagt, jag är beroende.......... nu ska jag kolla på hart of dixie, klockan 13.45 ska jag möta Thais vid hennes skola och sen ska vvi käka lunch och kanske gå och simma. 

Tisdag 16 oktober 2012

Publicerad 2012-10-16 16:25:03 i Allmänt,

Såg precis det senaste avsnitten av downton abbey.... Ni som följer serien och har sett avsnitten förstår hur jag känner just nu.
 
Strax ska jag sticka iväg för att hämta på skolan, ikväll måste jag göra lite läxor tror jag, om det inte finns grejer som jag måste göra med Thais skolarbete. 
 
Annars är det bra med mig. Lite uttråkad bara, den senaste tiden har jag inte gjort så mycket, jag åkte aldirg till biblioteket eftersom jag har bestämt mig att efter jag läst ut Angels and demon så ska jag läsa en bok på franska då min kulturlärare igår sa att vi borde göra det..... Så mycket förstår jag i alla fall när hon pratar.Jag tror ärligt talat aatt jag blir bättre och bättre för varje vecka, även om det inte är stora steg.

Måndag 15 oktober 2012

Publicerad 2012-10-15 19:46:45 i Allmänt,

Om 67 dagar åker jag hem till Sverige... om ni undrade.
 
Idag har jag använt min nya jacka och jag måste säga att jag gillar den. 
 
Annars har jag bara varit i skolan utanför "arbetet" men imorn tänkte jag försöka hitta ett bibliotek och inte en till j*kla bokaffär som folk råder en att gå till när man frågar om ett library. Librarie= bokaffär, Bibliotheque=bibliotek.
 
I helgen satsar vi på utgång och dans. Får se om vi lyckas den här gången. :) 
 
Haha, pratar om helgen redan på måndagen.... typiskt!

Trött och ont i huvudet

Publicerad 2012-10-14 18:57:10 i Allmänt,

Dagen har varit blöt och rolig. 
Vi hittade ingen marknad i Montmarte men det var så kallt och regnigt så det gjorde ingeting, istället gick vi in på en restaurang/café där vi käkade lunch och snackade, dom hade en två på stället där de visade finalen på shanghai rolex blablabla tennis tuneringen så det var lite nice att få se. Har ju inte kollat på tennis sen jag kom hit och ärligt talat så saknar jag det lite. :) 
 
Vi satt i alla fall där ett bra tag och snackade, efter lunchen beställde vi in var sin cafe au lait och fortsatte att prata innan vi gick över gatan till en vintage butik där jag Brigitta köpte en pälsjacka, kofta och shorts och jag själ en grön militärjacka som jag har velat ha jättelänge. :)
 
Sen bar det av till parfymmuseet där vi luktade på olika parfymer och gillade typ alla vilket vi tyckte var väldigt konstigt och båda hävdade att vi igentligen brukar vara väldigt kräsna när det gäller parfymer....
 
Nu håller jag på att förbereda middag så seee yaaaaa

Söndag 14 oktober 2012

Publicerad 2012-10-14 11:51:29 i Allmänt,

Efter att ha suttit i lägenheten hela dagen igår har jag planer för dagen. Jag ska gå på marknad med en tjej som heter Birgitta, vi börjar i Montmarte och sen kanske vi åker vidare till ett annat ställe. 
 
Men nu måste jag sticka, ska möta henne om 40 minuter. 
 
Seee yaaa
 
och ikväll måste jag göra läxor. Jippie!

Ja men man kan väl ändra sig!

Publicerad 2012-10-13 14:03:41 i Allmänt,

Och det är precis vad jag har gjort. 
Angående familjens städerska. 
 
Hon åt sin lunch samtidigt som jag ochvi  satt och pratade lite. Och vet ni vad mamman har sagt! Att hon inte vill att hon ska prata med au-pairerna!!! 
 
På ett sett förstår jag det för hon vet en hel del (hon har ju pratat med dem ändå när inte mamman varit hemma :-P) typ att de tidigare au-pairerna inte alls hade samma sysslor som jag här i hemmet, att hålla rent i badrummet mm. Och dessutom att au-pairen innan mig tjänade 450 euro i månaden och inte 320 som jag...
 
Hon berättade också att hon inte tycker om att jobba på helgerna eftersom då är mamman hemma och hon tycker inte om henne eftersom hon är så bossig och pratar hela tiden. Hon skulle aldrig klara av att jobba heltid här....
 
Hon sa också att pojkvännen inte varit här så länge och att han är rätt rik. (hon är inte så jättebra på engelska så hon gjorde bara den där grejen där man gnuggar fingrarna mot varandra! :-P )
 
Hon berättade också att hon kommer från filipinerna och att hon kom hit för 12 år sedan efter att ha flytt från några saudiearaber som hon jobbat för i ett eller två år. 
 
Jag lovade att inte skallra till mamman att vi har pratat och vad hon berättade för mig. 

Jag är hungirg

Publicerad 2012-10-13 12:39:17 i Allmänt,

Men städerskan säger att hon inte kan städa när någon annan är i köket så min lunch får vänta. Sitter och tittar på downton abbey istället.
 
De visade sig att Thais ska spendera dagen och natten hos sin syster så jag är ledig. Vet inte vad jag ska göra dock, det verkar som att det än så länge inte finns några planer för kvällen. 
 
Hade dagen sett ut som igår hade jag gått på en promenad i parken som ligger typ precis där jag bor men idag öser regnet ner... 
 
Får helt enkelt se vad dagen bjuder på. 

Lördag 13 oktober 2012

Publicerad 2012-10-13 11:40:19 i Allmänt,

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra just nu. Thais är inne på sitt rum och har varit där hela morgonen, vet inte om jag borde gå in till henne för att gå igenom nå skolarbete eller inte. 
 
Jag försökte mig på att göra en lista med stötord åt henne här om dagen men mamman tyckte att den var helt värdelös så hon sa att hon skulle göra en istället och mala den till oss. Jag vet inte om hon mailar den till mig också eller om hon bara kommer att skicka den till Thais. Hon sa att åt mig att sitter ner och g igenom den med Thais i alla fall och jag borde kanske göra det.
 
För mig tar det emot lite bara, lördag är ju helg och då ska man inte behöva plugga... Men jag måste väl vänja mig vid deras sätt att se på saker. 
 
Nu kom hon ut från sitt rum, får se hur det blir.

You take my inperfections and turn them in to art

Publicerad 2012-10-12 20:54:47 i Allmänt,

Idag har varit en bra dag, jag har pratat med min mamma syster och två av mina tre bästa vänner på skype.
 
Jag har även köpt flygbiljetten hem vid jul och bästa Angelica ska komma och hämta mig på arlanda! Jag blev så sjukt glad när hon sa att hon kunde komma och hämta mig! 
 
Sen sken solen när jag gick för att köpa hamstermat som jag blivit beordrad. Jag köpte ett paraply också, det kostade kanske lite mycket men det är rött med små vita prickar på och det var så fint att jag inte kunde ta det billigare lila paraplyet. 12 euro, typ 115kr, är det mycket för ett paraply? Har aldrig köpt något förut....
 
Sen har jag spenderat eftermiddagen med Thais och vi har pratat om de nya avsnittet av The vampire diaries och sjungit. 
 
Från och med idag är jag helt ensam med Thais fram till nästa fredag då hon åker för att bo hos en kompis som har en svensktalade pappa. :P 
 
Överallt jag går i Paris så hör jag folk prata svenska, idag påväg till Thais skola satt jag mitt emot två Svenska turister bland annat men dom sa inte så mycket så det var tråkigt. Jag älskar att tjuvlyssna på folk som tror att man inte försår. Det spelar ingen roll vad det pratar om, bara det faktum att som tror att jag inte förstår är underhållande.

Torsdag 11 Oktober 2012

Publicerad 2012-10-11 21:14:45 i Allmänt,

Sitter i soffan i lägenheten, mamman och dottern är ute och äter. 
 
Tidigare idag sa mamman till Thais att vi skulle vänta på henne så vi skulle äta tillsammans, därför började jag med middagen en aning senare än jag först planerat. När jag höll på att laga middagen kommer Thais in i köket och frågade om jag skulle med ut och äta.... Dom har alltså bestämt sig för att äka på restaurang istället. 
 
Alltid lika roligt och planerat i denna familj :-P 
 
Jag stannade i alla fall kvar här i lägenheten eftersom jag tycker att de ska ha en mamma, dotter kväll för sig själv då dom inte kommer att ses på typ tre veckor eftersom Thais åker iväg i en vecka typ samma dag som mamman kommer hem. Tror jag. 
 
 

förra inlägget

Publicerad 2012-10-11 14:41:24 i

bilden skulle vara i slutet och höra till drt jag skrev om regnet men den här appen verkar vilja sätta bilden där den känner för.

torsdag 11 oktober 2012

Publicerad 2012-10-11 14:40:12 i

idag var det skola igen. Efter det fikade jag med några andra au-pairer innan jag åkte hem.

Ska strax bege mig för att hämta Thais. Imorn åker mamman och pojkvännen till uzbekistan så ikväll ska jag försöka fråga mamman o

m hon har fattat något beslut än.

Jag har bestämt mig för att köpa ett paraply också. Det regnar ju i princip hela tiden. Förstår varför mami verkar ha köpt vart enda paraply hon äger här i paris.

hey

Publicerad 2012-10-10 21:58:26 i

jag har skaffat blogg.se mobilappen och tänkte att jag skulle testa den
:)

Onsdag10 oktober 2012

Publicerad 2012-10-10 21:06:01 i Allmänt,

Idag har varit en bra dag, jag gjorde allt som mamman sagt att jag ska göra här hemma innan jag satte mig för att äta frukost, kolla att Thais rum ser okej ut, att badrummet och toaletten ser okej ut. Plus att jag tömde Thais papperskorg och gick ut med sopporna och papper/plast/metall/glas-grejen. När jag hämtat Thais och vi satt och vänta hos tandläkare gick jag igen historien som jag sedan skrev stödord åt när vi kom hem. Jag lagade middag och diskade. 
 
Tog dessutom initiativet att hämta en ny vattendunk vilket hon verkade uppskatta. Men jag har ännu inte fått någo beslut om hur de vill göra. Att jag ska stanna med dem eller inte. Och det har faktiskt gått en vecka och en dag nu. 
 
Just nu tittar jag på... eller lyssnar eftersom jag skriver här också... på The vampire daries samtidigt som jag pratar med mami på wordfeud. Sen saknar jag min familj och mina vänner också. Det gör jag såklart hela tiden men lite mer nu än annars måste jag säga. 

Tisdag 09 Oktober 2012

Publicerad 2012-10-09 21:06:25 i Allmänt,

Idag slutade Thais 17.10 vilket gjorde att jag tänkte att jag hade en hel dag på mig att bara ta det lugnt. 
 
Jag hade fel. 
 
Mamman var hemma och när hon var klar med sitt telefonsamtal som hon var mitt uppe i när jag kom upp började hon förklara vad hon vill att jag ska göra i hemmet och att jag redan borde ha gjort det för länge sedan. När hon säger åt mig att göra något så gör jag det bra men att jag måste ta mer initiativ. Sedan förklarade hon igen vad jag måste göra med Thais och hennes skolarbete. And let me tell you, det är mycket grejer, jag måste gå igenom det hon själv har skivit ner och kopierat från tavlan, förklara för henne vad allt inbär, gå till boken och förklara där med samt skriva ner stödord och punkter för henne för att hon enklare ska kunna lära sig. 
 
Sedan åkte hon iväg och jag andades ut, gick ut till "the cabbin" och satte mig på träningscykeln. Men efter en knapp halvtimme ringer hon och säger att hon är påväg tillbaka och att hon köpt bröd. Så jag avslutade min halvitmme som jag hade planerat att bli en timme. Och gick för att möta henne, därefter var jag tvungen att göra iordning detta bröd, alltså skära baguetterna i portionsstora bitar, dela dem, ta ut allt innehåll och lägga dem i påsar för att frysa in dem, så att de "alltid är färska när man tar ut dem". Därefter ville hon prata om scheman och grejer innan hon åkte igen. Då hade jag drygt en och en halv timme innan jag var tvungen att åka och hämta Thais. När vi kom hem var det direkt till att förbereda och laga maten. Det tog ungefär 1,5 timme.
 
Rolig dag va? 

Söndag 07 oktober 2012

Publicerad 2012-10-07 18:13:29 i Allmänt,

Mina vänner här i Paris tycker att jag ska maila sts. Dom tycker att jag står ut med för mycket skit från min värdmamma. Att hon inte borde säga åt mig att tvätta på en söndag eller liknande. 
 
Men jag vet inte, jag kanske överdrivier hur det är. Idag till exempel var det just tvätt som hon sa till mig om. Tvättmaskinen står i köket så när jag var där inne passade hon på att säga att jag borde ha gjort något med de dåliga tomaterna som hon hittat i kylskåpet samt att jag borde torka ur kylen. Sen säger hon att hemma hos mig kanske det är min mamma som gör det men här finns det ingen mamman som gör det åt en. Jag borde inte vänta på att hon säger åt mig att göra något utan jag måste ta initiativ. 
 
Sen när jag ska gå säger hon att hon ropat på mig till lunchen men eftersom jag inte kom så åt dom. Jag hade tackat nej till lunchen sa jag då men tydligen hade hon hört ett ja sedan fortsätter hon med att hon hade blivit förvånad när jag inte kommit ut från mitt rum och hälsat på henne och hennes pojkvän när de kommit hem från sin resa. 
 
Är det jag som tolkar allt hon säger som elakt och kritik eller är det inte okej att säga sådanna saker. Jag vet likxom inte, jag kanske tolkar allt fel men det låter väldigt negativ när hon säger det. 
 

Nuit blanche

Publicerad 2012-10-07 01:46:06 i Allmänt,

Kom hem runt 00.20 och det kändes lite surt att åka hem så tidigt då det inatt (av alla dagar!!) är nuit blanche. En stor kulturnatt då alla museum och liknande är öppna hela natten fram till klockan 07.00 och gratis dessutom! 
 
Kom inte och säg att jag kan gå näste gång för det kommer jag antagligen inte att kunna eftersom det bara är EN gång om året! :( 
 
Hela staden var i full gång, gatorna var proppade med folk som stod i kö till ett museum eller som var påväg ågonstans under sina paraplyer. 
 
Istället sitter jag här nu, 01.43 och lyssnar på festen som pågår en trappa upp. Folk hoppar och dansar så att huset skakar och vi vissa tillfällen blir jag seriöst rädd att taken ska falla in. Musik är inte jätte hög men folk pratar och jublar desto högre. Dom verkar inte vara påväg att sluta snart heller.
 
Istället väntar jag nu på att det nya avsnitten av merlin samt ett avsnitt av downton abbey ska ladda klart så att jag kan krypa ner i sängen och titta på det medan jag väntar på att festen ska ta slut.
 
Just nu spelar dom Disturbia av Rihanna

Lördag 06 oktober 2012

Publicerad 2012-10-06 14:30:30 i Allmänt,

Sitter i en av sofforna i lägenheten och lysnnar på ed sheeran samtidigt som jag kollar runt på lite ubildningar. Mamma kom på att om den här familjen inte tycker att jag passar den au pairen som dom vill ha och jag bestämmer mig för att ge upp och åka hem så kan det vara bra att söka in till någon högskola.
 
Det enda som har fallit mig till smaken än så länge är de utbilningar som jag kollat på tidigare och för båda msåte jag flytta mig uppåt i landet. För den ena till Ångermanland och den andra till Umeå. Men den i umeå tar bara in till höste och den i ångermanland måste jag göra en massa tester och skicka in med anmälan så det kommer inte heller att gå eftersom anmälan ska in den 15 oktober.
 
Det går bra för mig med andra ord. 
 
Ska snart sticka iväg och träffa lite vänner i Chinatown, det jobbiga är att Paris har två stycken chinatows och jag vet inte vilken dom ska till......

Fredag :)

Publicerad 2012-10-05 19:08:05 i Allmänt,

Jag tänkte börja med att skriva att jag hade fel i det förra inlägget, Merlin börjar inte alls på söndag utan IMORN!!!!!!! Vilket betyder att jag kan se det antingen imorgon vid typ 23-00 eller om jag inte är hemma på söndag!! :D
 
Sååå, najs!! 
 
Idag har jag inte gjortt så mycket, mamman beodrade mig att gå och kopiera en nyckel samt lömna in en av hennes skor på lagning så det gjorde jag. Fasst snubben sa att han inte kan laga skon så den fick jag ta hem
igen. 
 
Sen har jag tränat i nästan 40 minuter på en stols cykel /sittcykel, vet inte vad jag ska kalla det. Jag cyklade i alla fall 7.6 km vilket kändes asbra. :) Ska försöka göra det några gånger i veckan. Imorn kanske jag sticker till simhallen med Thais så då blir det också lite träning. 
 
Mamman är borta igen över helgen, de kommer hem på söndag förmiddag, så jag lovade att sova hemma imorn. Fredag och lördag morgon jobbar jag så jag går aldrig ut på fredagkvällen. Thais ska på kalas och kommer hem vid elva non gång så jag ska väl försöka komma hem till 00-01 någon gång. Om jag inte hamnar på den långsamma nattbussen igen såklart. Då vet man aldrig hur lång tid det tar. 
 
Annars så har jag börjat läsa Angels and demons nu, Emil och Kajsa övertalade mig och jag tycker faktiskt att den är rätt bra. Har läst lite drygt 100 av 600 sidor. Så bara 5/6 kvar! 
 
 

Merlin!!!!!

Publicerad 2012-10-05 13:51:00 i Allmänt,

Såg precis att nya säsongen av Merlin börjar på SÖNDAG!!!! Jag hade missat det totalt så snacka om att jag blev överlycklig när jag såg det för ca 2 minuter sedan! 
 
Jag kommer inte alls ihåg vad som hända i slutet av förra säsongen då den slutade i typ januari eller nått men jag har för mig att det var ganska spännande! :P
 
Ta det lugnt Angelica, jag kommer inte skriva det i bloggen om jag kommer på vad som hände. 
 
<3

Bra dag

Publicerad 2012-10-04 21:32:30 i Allmänt,

Jag hade lektion som jag i princip sov mig igenom men det gick bra ändå, sen fikade jag med några andra svenska tjejer varav en går i min klass. Asså hörni, mcdonnalds i frankrike är inte som hemma. Dom har något som kallas Mccafe där dom säljer macarons, muffins, kladdkaka, massa olika bakelser, kakor och, såklart, croissanter. Där köpte vi lite gott och varsin cafe au lait, satte oss och pratade och åt innan vi began oss till montemartre och den svenska butiken, där upptänkte vi till vår stora förtjusning att dom serverade gratis kanelbullar just eftersom det är kanelbullens dag, vi tog varsin och mumsade på medan vi kollade på alla de bekanta varorna. 
 
När jag tog ner påsen med ostbågarna var det enda jag tänkte på min kära lilla Tindris som tror att ostbågar är något man får äta även när de står på bordet. (beror antagligen på att vi matat henne med ostbågar typ varje gång vi ätit det hemma) och sen tog jag ett paket kanelknäcke som är så sjuuukt gott samt ett paket läkerol. Dessa varor gick på ungefär 90kr men det är det fan värt när man får känna sig hemme för en stund! 

Idag.

Publicerad 2012-10-03 20:59:19 i Allmänt,

Har jag haft ont i huvudet typ hela dagen från det att jag gick hemifrån, jag var tvungen att åka med en ipad och lunchlåda till Mme Le louarns kontor vilket iofs var ganska bra då hon hjälpte mig med busskortsgrejen men det gjorde också at jga hade mindre tid till att köpa böcker. Faktiskt så lyckades jag inte köpa några böcker eftersom jag inte lyckades hitta bokaffären..... Ska göra ett nytt försök imorn efter skolan.
 
Sen ahr jag bara lagat mat och diskat typ. Diska är nämligen en sak som jag spenderar mycket tid till varje dag, jag diskar efter frukosten, efter min lunch, efter middagen, och då är det inte bara tallrikar utan kastruller och skålar också. Detta har resulterat i att mina händer mår ganska dåligt. 
 
Men jag ahr för ont i huvudet för att orka skriva något mer nu. 

03 oktober 2012

Publicerad 2012-10-03 11:06:49 i Allmänt,

Jag känner verkligen inte för att skirva ett inlägg just nu men jag biter ihop och skriver ändå.
 
Idag ska jag inte göra något roligt, jag ska försöka fixa busskortet, hur nu det ska gå till men det blir väl min första franska prövning. Om den jag pratar med inte pratar engelska såklart, det skulle inte vara hel fel.
 
Sen ska jag spendera en massa pengar på böcker till skolan. Tror att det kommet gå på runt 20 euro...
 
Efter det ska jag handla några grejer som Mme Le Louarn bad mig samt hämta Thais från skolan, ta henne till fotgrejen och sen gå och simma med henne. 
 
Min humör är inte mycket bättre idag än vad det var igår, vill helst bara ligga i sängen, kolla på serier och äta en massa onyttigt, men jag biter ihop. Måste ha böckerna till imorn.... tror jag.

Ingen bra dag idag

Publicerad 2012-10-02 20:44:40 i Allmänt,

Idag har jag bara gjort fel enligt Mme Le Louarn. Hon ringde och skällde ut mig för en anledning jag bara inte orkar skriva ner just nu då det skulle ta fett lång tid. Sen fyllde jag på mitt tunnelbanakort med för många zooner vilket betyder att jag betalade för mycket pengar och så mycket pengar tänker hon minsann inte betala så det måste jag gå ock fixa imorn. Jag har ingen arning om hur det ska gå till bara.... Sen gjorde jag fel när jag skrev in det jag betalat i antekningsboken där jag ska skriva upp allt jag köper. (inte mina privata inköp för mina pengar utan de andra pengarna jag får för att typ köpa någon saknad ingrediens eller nått) Men jag har i alla fall wifi på rummet nu.... eller i halva rummet i alla fall. Ibland. Och juste, om en vecka kommer jag få veta om jag ska stanna med den här familjen, för tydligen var det inte bestämt än.............................

Ingen bra dag idag

Publicerad 2012-10-02 20:42:14 i Allmänt,

Idag har jag bara gjort fel enligt Mme Le Louarn. Hon ringde och skällde ut mig för en anledning jag bara inte orkar skriva ner just nu då det skulle ta fett lång tid. Sen fyllde jag på mitt tunnelbanakort med för många zooner vilket betyder att jag betalade för mycket pengar och så mycket pengar tänker hon minsann inte betala så det måste jag gå ock fixa imorn. Jag har ingen arning om hur det ska gå till bara.... Sen gjorde jag fel när jag skrev in det jag betalat i antekningsboken där jag ska skriva upp allt jag köper. (inte mina privata inköp för mina pengar utan de andra pengarna jag får för att typ köpa någon saknad ingrediens eller nått) Men jag har i alla fall wifi på rummet nu.... eller i halva rummet i alla fall. Ibland. Och juste, om en vecka kommer jag få veta om jag ska stanna med den här familjen, för tydligen var det inte bestämt än.............................

02 oktober 2012

Publicerad 2012-10-02 11:02:00 i Allmänt,

 Om två dagar har jag varit i frankrike i en månad. På ett sätt känns det som att jag har varit här längre. Igår fick jag reda på att en av de två veckorna som Mme Le louarn och Gil är borta så ska Thais bo med en anna familj, jag kanske också ska å någon eller några nätter med den familjen då dom ska ha ett fint hem, vara en snäll familj och dessutom kan pappan tydligen prata svenska. 
 
Den 26 oktober ska jag i all fall hämta henne från skolan igen och dagen efter åker hon iväg en vecka med skolan eller nån annan grupp, (jag vet inte exakt) men det är i alla fall hennes första lov vecka (här har man två veckors lov i oktober) och då är jag heeeeeeelt ledig eftersom jag går ett au-pair pogram och också är ledig från skolan... :) 
 
Juste, jag hade min första lektion igår, eller mina första lektioner heter det kanske. Första lektionen var med den grupp som är på samma nivå som mig vilket gjorde att jag förstod ganska mycket av vad läraren sa. Den andra lektionen var för inriktingen kultur vilket betydde att det var människor från andra nivåer där också, närmare bestämt, högre nivåer än den jag är på. Det som var bra med den är väl att jag träffade på Johanna där. Hon är en tysk tjej som jag har umgåtts med de senaste veckorna och det var henne jag var hos i lördags när vi hade taco-kväll. Det tråkiga var väl att jag inte förstod särskilt mycket av vad läraren sa. 
 
Efteråt var huvudet fullt med bomull och jag var astrött resten av dagen. Men det känns i alla fall som att ja kommer lära mig franska snababre nu när jag pluggar språket också. 
 
Hoppas ni förstod detta flummiga inlägg, vet inte om några meningar kanske ser askonstiga ut, orkar inte kolla. 

Om

Min profilbild

Anneli

Den 4 september 2012 flyttade jag till Frankrike och planen är att stanna i ungefär ett år, det här är mitt liv som au-pair i Paris

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela