Anneli Angenberg

Mitt liv i Frankrike...

Hej, jag heter Bengt och jag jobbar på en knappfabrik

Publicerad 2012-11-30 22:59:05 i Allmänt,

Är lite nervös inför imorn då jag ska träffa familjen jag är i kontakt med, jag hoppas att det går bra. Jag har ju träffat mamman och det var inte alls som första gången jag träffa hon jag jobbar för nu! Då var mötet på hennes kontor och hon ville titta på mina betyg och intervjuade mig, det här mötet var det mer mamman som pratade och berättade vad hon letade efter och vi åt ju lunch så det blev lite mer avslappnat. Hon verkar inte alls lika hysterisk! Så jag vet att jag oroade mig för resväg och liknande men det verkar inte lika farligt längre, jag får kanske lite lugn och ro så jag kan sova på natten och inte väcks av bilar och diverse andra ljud. Sen blir det ju varmt mycket tidigare här så då kan man stanna ute tills första tunnelbanan går! Eller så kan man alltid flörta in sig hos en kompis och sova där! :P

jag förvånar mig själv!

Publicerad 2012-11-30 18:03:03 i

Jag är avundsjuk på snön ni har där hemma!

Och det är inte på grund av att det är grått och tråkigt här, det är det nämligen inte! Det är faktiskt soligt ganska ofta och det börjar inte skymma för än vi 17 och mörkt vid 17.30. Dessutom är det inte så kallt här, det blåser en del vissa dagar men man fryser inte direkt!

Jag som inte brukar vilja ha snö vill nu gå ut med hunden och sen henne hoppa och rulla sig i snön!

Knasigt! Men det är bara 20 dagar kvar tills jag kan göra det så det är okej! :-)

Fredag 30 November 2012

Publicerad 2012-11-30 10:42:21 i Allmänt,

Imorn är det december, helt sjukt! Men såklart ändå inte eftersom tiden har gått ganska långsamt här... Gårdagen var jobbig, idag vet jag inte hur det kommer bli, flickan är sjuk och mamman är hemma nu eftersom det ska komma en snubbe och reparera ugnen. Jag tror och hoppas att hon åker tillbaka till jobbet sen. Imorn efter jobbet ska jag åka ut till den potentiella familjen och träffa dem. Dom ville att jag skulle komma på lunch men mamman här sa att hon behövde mig så det blir på eftermiddagen istället. Sen på kvällen blir det utgång, vi ska till ett ställe i Pigalle som Elsa känner till så det blir najs. Det tråkiga är att jag missar julmarknaden som dom ska till under dagen men det kan inte hjälpas.

29 november 2012

Publicerad 2012-11-29 23:28:41 i

Det blir ett sent inlägg idag, har varit igång precis hela dagen!

Det började med skola fram till 11, träffade Emil vid 11.15 för att handla julklappar, jag köpte en.
14.40 säger hej då till Emil och beger mig mot skolan för att hämta Thais, åker till mammans kontor för att de ska ta passfoto inför new york resan i december och hämta grönsakerna mamman köpt.

När vi kommer hem blir det direkt till att skala och skära grönsaker, lägga dom i ett stort fat och gå hem till mammans kompis för att låna ungen då vår gör att strömmen går. Väntar 1 timme på att det ska bli klart och när jag kommer tillbaka blir det till att jobba snabbt för att bli klar med middag tills gästerna kommer och laga middag till Thais och mig själ.

Sen dess har det varit till att diska och städa allt eftersom dom går igenom rätterna, springa till affären vid 22 för att köpa glass till desserten, byta ut vatten-grejen, städa undan rester, diska bestick och serveringsfat, städa köket. Haha, ja, ni fattar grejen!

Var trött, hade ont i huvudet, fötterna och halsen och ville bara krypa ner under täcket och gömma mig när mamman kom in i köket och sa att jag får 20 euro extra den här veckan! :-)

28 November 2012

Publicerad 2012-11-28 16:50:49 i

Försöker plugga, ska prata om något på lektionen imorn. Vad som helst, vad jag vill... men vad vill jag prata om? Ja, det är frågan.........

Jag har absolut ingen arning!

Istället tittar jag på heroes som jag slutadr följa men nu börjat titta på igen för att få veta hur den slutade.

bilder från helgen

Publicerad 2012-11-27 14:28:49 i



lördags när jag lämnat Thais på festen



varje heltimna på kvällen glittrar eiffeltornet i 5 minuter


pantheon i söndags




pantheon igen :)



marie curies grav



De latinska kvarteren



Vin chaud

Tisdag 27 November 2012

Publicerad 2012-11-27 12:04:58 i Allmänt,

Jag är förkyld. Det är en sån där dag när man bara vill stanna hemma och mysa i soffan med massor av te, men det kan jag inte. Jag kan inte stanna och mysa fram tills det att jag ska hämta från skolan. Istället ska jag gå och handla..... tråkigast grejen i världen när man är själv och ska handla efter en lista. Jag föredrar att gå till ica med mami och bara kolla runt och se vad man är sugen på...... bajs. Jag ber härmed om ursäkt för att mina deppiga inlägg som jag lägger upp hela tiden. Om 23 dagar åker jag hem, jag hade glömt berätta för mamman att jag köpt biljetterna de datumet vi pratat om. Hon blev inte så glad, hade föredragit att jag åkte en dag senare. Menmen, jag ska ju inte jobba mer för henne sååå. Eller jooo, hon bad mig komma tillbaka till frankrike två dagar innan familjen faktiskt behöver mig så att jag kan hjälpa deras nya au-pair lite och berätta vad det är hon ska göra.

Måndag 26 November 2012

Publicerad 2012-11-26 18:02:25 i Allmänt,

Provet tror jag gick helt okej idag, frånsett att jag helt missade en uppgift då jag först inte förstod vad jag skulle göra och istället gjorde en helt annan. Först efter att ha smygtittat på en annans prov försto jag vad dom var ute efter men då kändes det fel att ändra så det fick vara. Efter skolan åt jag lunch med mamman till den potentiella familjen och hon var trevlig och det verkar vara en bra familj. Det jag drar mig för är att dom helst vill att au-pairen ska vara hemma lite på helgerna och umgås med dem, å andra sidan är det vara varannan helg då barnen är hos pappan och absolut inte hela helgen. Det andra som får mig att tveka är avståndet till Paris, visst det tar bara 10 min med snabbtåg och 15 utan men det är till gare de nord och därifrån tar det en stund att ta sig till operan och min skolan, men det som jag tycker är allra jobbigast är att sista tåget går 00.30 och första går sedan vid 5.00. Jag frågade om det går någon nattbuss och det gör det men hon gillar inte att man tar den eftersom den är väldigt snirklig och inte jättemycket folk tar den vilket gör att hon blir orolig, hon vill heller inte att man stannar ute hela natten och tar första tåget. Men, jag ska åka ut dit och träffa dom, se hur lång tid tåget faktiskt tar och träffa flickan, sen får vi se vad som händer. Jobbigt jobbigt.

Söndag 25 November 2012

Publicerad 2012-11-25 21:39:15 i Allmänt,

Det har varit en riktigt mysig dag idag! Den började med brunch bestående av muffins och varm chocklad med grädde följt av prat i typ två-tre timmar innan vi bestämde oss för att sträcka på benen och promenera mot de latinska kvarteren. Väl där passerade vi Pantheon som vi bestämde oss för att gå in i då det inte såg ut att vara så mycket turister. Vi besökte där inne Marie Curies, Voltaires och Rousseaus gravar och svarade på en enkät om vårt besök. Därefter gick vi till ett café och drack vin chaud som är varmt vin med kryddor som kanel och apelsin, det var riktigt gott men jag måste ändå säga att jag föredrar saftglögg! Imorn ska jag träffa mamman från familjen som jag varit i kontakt med. Och så har jag prov som jag inte pluggat så mycket som jag borde gjort till.

Lördag wr November 2012

Publicerad 2012-11-24 12:20:09 i Allmänt,

Jag vet inte om det är jagvsom är otroligt seg men igår var det exakt en månad kvar tills min födelsedag vilket betyder att det idag är exakt en månad kvar tills julafton! Amasing! Men lite panik! Jag har inte köpt en enda julklapp och bara bestämt vad jag ska köpa till EN person! Det jobbiga är att det känns som att julklapparna i år måste vara extra speciella eftersom jag kommer köpa dom i ett annat land! Iaf, idag blit en lugn dag, Thais storasyster är här och de ska gå och käka lunch någonstans. Sen ska jag ta henne till en fest samt hämta henne från festen igen. Det blir med andra ord ingen utgång för mig denna helg. Imorn blir det istället brunch och sen drar jag kanske till kyrkan för ung i parismöte.

När man går ensam längs gatan och försöker att inte le för då känns det som att alla tror att man är knäpp.

Publicerad 2012-11-23 23:19:10 i Allmänt,

Idag lämnade jag av Thais hos henne syster efter skolan och när jag promenerade tillbaka stannade två personer mig och frågade efter vägen. Jag vet att man i den här staden inte ska stanna när någon pratar med en men det här är ett säkert område och jag kände att jag hade koll på mina grejer och oj vad glad jag är att jag stannade! Den första personen var en man som letade efter metron och den visste jag ju var den låg, den andra var en kvinna som letade efter jardin d'acclimatation (?) som jag även den visste var den låg! Mina förklaringar var i ju inte de mest välartickulerade utan jag sa typ "Oui, c'est ca" och pekade men det kändes ändå riktigt bra eftersom jag för det första förstod vad de ville och för det andra såg tillräckligt bekväm ut i området för att dom skulle fråga mig! Ett par timmar senare hämtade jag Thais igen och den roliga sysslan vi började med när vi kom hem var att städa 2 inte 1 utan 2 hamster burar! Eller den ena är egentligen en fågel bur men dom använder den som hamsterbur, eller försökte, han rymde rätt snabbt så nu väntar dom på en tillhörande del innan den ska användas igen. Det jobbiga var att den andra hamsterburen, som är väldigt liten, inte hade blivit städad på ett tag och den stank och var full med bajs och kiss och äckel. Det var hemskt och jag ville verkligen inte göra det! Men jag tyckte synd om hamstern som flickan inte ens vågar plocka upp och därför inte har städat buren så han fick springa runt i badkaret medan vi fixade till hans bur. Nå ska jag inte tråka ut er mer med mina tråkiga och äckliga inlägg om hamsterbajs. Som jag för övrigt fick städa rent badkaret från senare eftersom dom bajsar så sjuuuuuuukt mycket! Hehe..

Fredag 23 November 2012

Publicerad 2012-11-23 11:21:06 i Allmänt,

Sitter och tittar på skavlan på svtplay, alla svenskar jag pratar med i den här stan talar om hur bra den sidan är så jag tänkte ge den en chans och eftersom jag gillar skavlan börjar jag med att se på det. Intressant liv, jag vet! Andra planer jag har för dagen är att plugga. Igår satt jag i två timmar i skolan och det gick kanska bra, ddt var lugnt och jag hade ingen distraherande dator, även om jag pratade med mami på wordfeud samtidigt. I helgen får vi se vad som kan hända, har ju ansvaret och ska lämna Thais hos en kompis imorn vid 18 och sen hämta henne klockan 23 igen. På söndag blir det kanske brunch med några kompisar. :-)

julfint i paris

Publicerad 2012-11-22 18:44:05 i



Juldekorationerna har börjat dyka upp på gatorna och ikväll när jag var iväg till podten med paris åkte vi förbi de här med våra sparkcycklar och jag var bara tvungen att ta kort, så himla fint!!

Torsdag 22 November 2012

Publicerad 2012-11-22 12:38:11 i Allmänt,

Sitter i skolan och pluggar inför provet vi har på måndag. Mamman åker iväg idag och är borta över helgen men innan hon åker ska hon äta lunch i lägenheten och jag vill inte träffa henne så jag hänger här istället. 
 
Imorse när jag satt och åt frukost (en prtionsförpackning yoghurt, kellogs albran med chocklad, en kopp kaffe med mjölk samt en banan) säger mamman att jag kanske inte bordd äta så mycket och att jag måste tänka på kalorierna. Jag sa att det jag äter är nyttigt (utom chokladen så klart) varvid hon svarar att man inte bara kan tänka på vad som är nyttigt. Jag gav upp diskutionen då jag inte pallade argumentera och hon åkte tilm jobbet. 
 
Jag tittar ner på min frukost och gissar ungefär på hur mycket kalorier det är och kollar sedan upp det. Jag hade rätt, 300 kcal. En bra frukost med andra ord om man bortser från chokladen som var tillsammans med flingorna. 
Blir så trött på henne! Hon har ingeting med min vikt att göra!

Onsdag 21 November 2012

Publicerad 2012-11-21 17:39:00 i Allmänt,

Jag har en dålig dag. Är trött och längtar hem. 
Och just nu är jag dessutom hungrig och har ont i huvudet. 
 
För en stund sedan ringde portklockan och det visade sig vara en tjej som ska hjälpa Thais med spanskan, det är alltid lika kul att inte bli informerad om vad som händer...

Gårdagen i bilder

Publicerad 2012-11-21 14:58:01 i





På busshållsplatsen som tog 25 min att hitta



När jag väntade på Birgitta



Smet utan mjöl... så vätska..


Våra mästerverk!

Det här med att byta familj

Publicerad 2012-11-20 21:14:59 i Allmänt,

JAg har nu typ kommit i kontakt med en familj, detär en ensamstående mamma med två barn, en 11 och en 17 år gammal, jag ska såklart bara ta hand om den som är 11 år. 
 
Jag vet inte mycket mer om dom än att jag ska ta flickan till och från skolan samt till olika aktiviteter och laga middag.
Och att dom bor 13 km utanför paris, och det gillar jag verkligen inte.... men jag ska prata med dom och kanske träffa dom om dom vill det och se hur de är och vad det exakt är som jag ska göra. 
 
Annnars har jag haft en bra dag och lussebullarna blev goda. Det var riktigt mysigt att bara vara hemma med bak och tedrickande! Vi kom överens om att det borde göras oftare, man behöver ju inte springa runt i Paris hela tiden. :) 

Luseebullar!!

Publicerad 2012-11-20 14:00:45 i Allmänt,

Är hemma hos Birgitta och bakar lussebullar, dom ska bara jäsa och sen in i ugnen så är dom klara!
 
Jag är inte hundra på när jag ska hämta från skolan men jag kommer inte hinna hem innan och kolla schemat så jag får hoppas på att 17.10 är rätt. Det var ju den tiden jag fick en utskällning för för hundra år sedan.... Så känns det i alla fall.
 
Nu ska jag vara lite socialare så see yaaa!! :)

Trött!

Publicerad 2012-11-19 22:01:10 i Allmänt,

Mamman kom hem redan vid 18 eller strax efter idag och då vart det direkt till att börja med maten som tog typ två timmar att göra eftersom köttet skulle koka i en och en halv! Det avr typ val eller nått. Och det blev riktigt gott men det var så sjukt jobbigt och sen skulle jag ju diska allt efter! Menmen, mamman var på riktigt bra humör och hjälpte såklart till med att göra maten så det var inga problem, inga tillsägelser eller något... Eller jo, jag råkade ha i för lite mjöl men det fixade hon snabbt till så det var inget hon blev arg över! :)
 
Så förutom att jag är grymt trött och har ont vilket inte blir bättre av att sitta på golvet så är jag på ganska bra humör! Imorn ska jag träffa Birgitta och vi ska baka lussebullar så det kommer bli awesooooome! (fett taggad inför julen i år!!)
 
Om 31 dagar åker jag hem! :)
 
 

Jag får komma hem till jul! :-P

Publicerad 2012-11-19 18:05:47 i

Jag har ju köpt biljetten hem med SAS! :-P

Jag kom hem ganska sebt igår och hade ju som sagt skola imorse så nu är jag ganska död! Men jag ska plugga franska då jag har prov om en vecka!

Annars har jag inte gjort något roligt idag, skola till 12.45, tillbaka till lägenheten och äta lunch och ta det lungt innan jag vid 15 stack för att hämta från skolan.

Måndag 19 November 2012

Publicerad 2012-11-19 07:59:29 i

Förutom lördagmorgonen har jag haft en rätt nice helg, lördagen var rolig och jag träffade två nya personer som var riktigt schyssta. Söndagen soenderades med att julpyssla, äta gröt med kanel och socker samt pepparkaksdeg. Middagen blev popcorn framför twilight som jag måste säga är sevärd så gå och se den. Nu måstr jag skynda till skolan. :)

Helgens planer

Publicerad 2012-11-16 21:58:21 i

Jag kan inte komma på något bra att skriva (som om jag alltid skriver bra och intressanta inlägg... :P) så jag tänkte informera lite om helgens planer.

Imorn jobbar jag som vanligt till typ två sen har jag inga eftermiddagsplaner men vid nio ska jag träffa några kompisar vi ett ställe som heter wanderlust där det blir dans för hela slanten! :)

På söndag ska jag först (antagligen) träffa Birgitta, sen blir det julpyssel i Svenska kyrkan följt av bio då några kompisar övertalat mig att gå och se den nya twilightfilmen.

Förövrigt gör dom nu reklam för en tävling i metron. En tävling där man kan vinna en resa till nya zeeland och jag tror gå på premiären av The hobbit. Har inte läst just det men eftersom största delen av bilden är reklam för filmen så antar jag att man vinner det också!

Fredag 16 November 2012

Publicerad 2012-11-16 15:39:32 i Allmänt,

Så julmarknaden var ganska dålig men jag hade kul med Birgitta i alla fall, vi började med en fika där vi satt och pratade i typ två timmar innan vi begav oss till champs elysee, vi gick framoch tillbaka på marknaden och fortsatte sedan promenera genom en park och sen gick vi in på H&M där vi provade lite kläder, hattar och mössor innan vi begav oss hemmåt.
 
Nu måste jag rusa, ska hämta thais från skolan och sen måste vi skynda oss till ett möte hon har hos typ läkarn eller nått.
 

Det är kallt ute.

Publicerad 2012-11-15 17:01:38 i

Jag fick ett mejl från agenturen där det stod att familjen valt att byta au-pair och att det inte berodde på mig som person och därför ska dom nu hitta en ny familj till mig som jag ska börja hos efter jul.

Såå, om några dagar kanske jag kommer i kontakt med en ny familj!

Torsdag 15 November 2012

Publicerad 2012-11-15 14:19:21 i Allmänt,

Idag har än så länge varit en ganska najs dag. Jag försåt nästan allt min lärare säger även om jag inte klarar av att lyssna och skriva samtidigt än. Min lunch blev en chocklad tårta/kladdkaka på ett jättefint cafe även om personalen var fett grinig och tyckte att vi borde beställa något att dricka eftrsom vi tagit upp bortet så länge vilket gjorde att dom förlorade kunder.
 
Jag åt denna lunch med Kajsa och Elsa och vi hade jättetrevligt, satt och pratade om hur vi har det mm. Jag har även gjort planer för imorn då jag ska träffa Birgitta och gå på julmarknaden på champs elysee som börjar imorn. 
 
Sen lyckades jag köpa bröd alldeles själv påvägen hem vilket också kändes rätt bra. 
 
Jag trode att det skulle bli en dålig dag eftersom mamman imorse var sur över att jag inte satt på en tvättmaskin då det var typ tre plagg i Thais tvättkorg och 4 plagg i tvättskåpet i köket. 
 
Ska strax åka och hämta Thais från skolan och be henne hjälpa mig att köpa påfyllning till min mobil eftersom jag inte vet var man kan köpa det. Sen be henne om hjälp att fylla på den, det verkar komplicerat!

onsdag 14 november 2012

Publicerad 2012-11-14 13:58:25 i

sitter på ett pomme de pain på champs elysee. Har ätit lunchi väntan på att Thais ska äta klart med sin mamma. Dom är på pojkvännens restaurang som ligger på en sidogata till champs elysee (ursäkta stavningen om den är fel).

Jag hämtade henne från skolan och tog dit henne och ska hämta henne igen runt 14:15-14:30.

Det var för tidigt att äta lunch innan jag hämtade henne och jag måste hålla mig i närheten till resaurangen eftersom mamman skulle ringa mig så det här var det billigaste stället på denna lyxiga aveny.

Jag gick runt lite i området innan jag satte mig här och det var märkesbutiker som ysl, versace och diverse anndra överallt. Jag kändr mig felplacerad i min gamla armejacka!

Glömsk

Publicerad 2012-11-12 20:55:27 i Allmänt,

Jag var den snyggaste tjejen på stan idag! För att inte tala om i skolan!
 
Jag lyckades nämligen gå hemifrån med bara eye-liner och utan maskara idag, det upptäckte jag när jag satt i skolan och shitt vad bra det kändes!
 
Sen när jag åkte till Thais skola lyckades jag glömma bort det igen, kändes väldigt bra!
 

Måndag 12 November 2012

Publicerad 2012-11-12 16:47:50 i Allmänt,

Igår när jag pratade med mamman och Thais sa dom att jag kanske inte behövde hämta henne idag och att dom skulle höra av sig under dagen hur det blir. Men Thais hör aldrig av sig så jag åkte till skolan i alla fall, jag pratade med mamman några gånger för att kolla om hon hört något vilket hon inte hade och när hon sedan ringer mig när jag är nästan vid skolan är hon jätte arg eftersom Thais inte hört av sig. Hon sa att Thais borde veta bättre och att jag inte ska behöva slösa min tid på det sätte mm.
 
Det var annorlunda att det inte var mig hon var arg på för en gång skull. Jag tycker inte att det var så farligt och själv var jag inte alls arg men det kändes ganska bra att mamman var så rättvis angående hur min tid ska spenderas även om jag tyckte att hon överdrev lite. 
 
Flickan ringde mig tillslut och sa att hon skulle hem till sin kompis och bad om ursäkt för att hon inte hört av sig, jag antar att hon redan fått en utskällning av sin mamma, hon lät väldigt ledsen. (Inte så att hon grät)
 
Så jag är nu ledig och oj vad skönt det är! :)
 

Remember me!

Publicerad 2012-11-11 20:14:00 i Allmänt,

 Har inte haft lust att se den filmen eftersom jag såg trailern och inte tyckte den verkade så bra, men idag hade jag inget annat för mig så jag bestämde mig för att se den ändå och den var riktigt bra faktiskt,, och sorglig.
 
Jag rekomenderar er att se den om ni inte redan gjort det.

Caus in the daylight we'll be on our own

Publicerad 2012-11-11 17:42:54 i Allmänt,

Gick till ung i Paris fikat idag och det var riktigt trevligt! Pratade med nya och trevliga människor! 
 
Kimberly, Angelica var där så jag hälsade till henne från dig och hon hälsar tillbaka.
 
Vi satt där i två timmar och pratade medan vi drack te och åt kanlebullar. Riktigt svenskt och mysigt!
 
När jag kom tillbaka till lägenheten nu för en stund sedan så var det såklart ingen hemma och jag har ingen arning om var de är men dom dyker väl upp tillslut! Det brukar dom ju göra. Så länge kollar jag på merlin! :)

Söndag 11 November 2012

Publicerad 2012-11-11 11:50:38 i Allmänt,

Gårdagen var trevlig, mötte upp Emil och Kajsa vid 20 sen gick vi runt ett tag och ledade efter en trevlig bar, påvägen köpte vi varsin crepe som blev middagen, vid bastille hitade vi en riktigt trevlig bar som dessutom ahde happyhour mellan 18-21 då drinkar endast kostade 6 euro istället för 10 eller 11 så vi köpte varsin drink medan Erik försökte få tag på Kajsa. 
 
Vid 33.15 mötte vi upp henne och gick till ett riktigt najs ställe som hon kände till där vi lärde känna en fransyska vars pappa var dansk. Hon började prata med kajsa eftersom hon hade sin fjällräven. :P
 
Han med tunnelbanan hem innan den slutade gå och var då hemma vid 2 så det var naajs. 
 
Idag förljde jag med mamman till marknaden i neuilly som är varje söndag och kanske oftare, vad vet jag. Där köpte vi i alla fall en massa frukt och grönsaker, ost och lite kött. 
 
När vi kommer hem ska jag lägga in några av grönsakerna i kylen ute vid matsalsbordet och vad ser jag när jag öppnar kylskåpsdörren om inte typ fem döda fåglar. Det var en hemsk syn! Jag vet att det är precis det man äter men att se dom ligga där, döda, med huvud och fjädrar och ben och klor och ögon! 
 
Jag hoppashoppashoppashoppashoppashoppas att jag inte kommer bli tvungen att göra i ordning dom! 
 
Överväger att bli vegetarian.

Blöt

Publicerad 2012-11-10 16:53:08 i Allmänt,

Jag och Thais skulle ut och cykla så vi åkt till ett ställe där de pumpade cykeldäck och begav oss ut. Vi cyklade runt i en park/skog, vet inte vad jag ska kalla det, det var mer en skog än en park men eftersom den var mitt i en stad känns det bättre att kalla park. Den var ju inte som skogarna hemma. 
 
I alla fall, när vi cyklat runt i kanske 10 minuter börjar det regna, sen började det regna lite mer och mer och tillslut öste regnet ner och även om vi vände hemmåt efter de första dropparna så var vi nästa helt dränkta när vil väl var tillbaka i lägenheten. 
 
Jag fick tillslut svar via sms och kvällens planer är inte bestämda än men vi ska antagligen ses vid nån bar eller liknande. 
 

All alone again!

Publicerad 2012-11-10 15:04:05 i Allmänt,

Dom skulle iväg till två ställen, åkte halv tio, nu är klockan tre och dom är fortfarande borta! Dom ringde och sa att dom inte skulle äta lunch hemma men det är det enda jag hört...
 
Mina vänner här i paris ignorerar mig. Nää, men jag skrev och frågade en grej i vår grupp på facebook och ingen har svarat på den. :( Skickade ett sms till en av kompisarna men inget svar där heller, Fett trist. vi ska ut ikväll men jag vet varken var eller när... Annars kommer jag bli tvungen att hjälpa till här hemma på middagen igen och det orkar jag verkligen inte! 
 

Fredag 09 november 2012

Publicerad 2012-11-09 21:02:07 i Allmänt,

idag väcktes jag av maskiner från trädgården där några snubbar höll på att kapa träd/buskar.
Det var väldigt trevligt.
När jag kom upp var det direkt till att arbeta så jag fick äta frukost medan jag skar tre påsar citrongräs och skar och tog ut innehållet ur 6 st baguetter. 
Annars har jag bara handlat och tagit det lugnt idag efter att mamman åkt till jobbet, Thais hade en kompis som kom över så jag kunde ägna tiden till att titta ikapp mina serier som jag inte haft tid med denna veckan!
Imorn bitti ska jag jobba, sen på kvällen ska jag ut med kompisar. På eftermiddagen ska mamman kanske åka till ikea och då ska jag kanske åka med och se om jag kanske kan hitta något som får mig att känna mig lite mer som hemma!
Vi får helt enkelt se, om hon INTE åker till ikea och jag stannar i llägenheten blir det jobb fram tills det att jag ska gå. 
 

Torsdag 8 november 2012

Publicerad 2012-11-08 21:48:46 i

Det är jobb för hela slanten den här veckan, morgon till kväll. I det här landet har man trimesters iställer för semesters vilket betyder att året är uppdelat i tre delar och inte två och den första delen avslutas i slutet av oktober och början av november och då har dom två veckors lov vilket betyer att alla au-pairer antingen är lediga för att familjen reser eller jobbar hela dagarna. Förra veckan var jag ledig eftersom flickan var iväg på matteläger och denna vecka jobbar jag heltid.

Idag var jag däremot ledig från 14:30 och hela kvällen, eller jag skulle varit der om jag inte varit hemma. Som vanligt när jag är hemma men ledig så utnyttjade mamman det lite.

Men det är väl det enda jag har att prata om idag, det känns lite som att en tyngd blivit lyft från mitt medvetande sen jag fick ett svar från mamman om vad hon vill. Det var så sjukt stressande att inte veta. Även om jag nu måste gå igenom processen ytterligare en gång och lära känna en ny familj och deras sätt att leva så är det mycket bättre än att gå runt och undra. Jag hoppas verkligen att det blir bra den här gången, jag hoppas på att få en egen studio så jag inte bor så tätt inpå familjen, tror att det kan göra det enklare.

Uppdatering

Publicerad 2012-11-07 15:50:40 i Allmänt,

Imorse när jag vaknade var mamman fortfarande hemma, Thais log och sov så jag tog ett djupt andetag, gick fram till mamman och frågade om hon hade bestämts sig ifall hon vill att jag ska stanna eller att vi ska byta och hon hade till min förvåning gjort det. Bestämt sig alltså.
 
Så vi satte oss ner på soffan och hon började förklara att hon hade pratat med förmedlingen och att jag är en jättefin tjej som är jätteduktig på at hjälpa till och att jag är tålmodig men att jag inte passar i den här familjen eftersom jag varken kan spanska eller har engelska som modersmål och att jag därför inte kan hjälpa Thais med hennes skolarbete så pass mycket som hon behöver.
 
Jag ska alltså byta familj. Antagligen blir det vid jul, förmedlingen har redan hitat en möjlig flicka som kan ta min plats här i famlijen men hon kan antagligen komma först efter jul så då blir det ju bäst att jag stannar här fram till dess. 
 
Sen får vi se om dom hittar en ny familj till mig, tjejen som håller i förmedlingen här i frankrike är inte känd bland ungdomarna som en särskilt snäll person utan mer en som bryr sig om familjerna och i princip skiter i hur au-pairerna mår.
 
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer, tredje gången gilt?
 

utskällning

Publicerad 2012-11-06 18:47:12 i

Mamman ringde nyss och skällde ut mig för att jag inte haft koll på att flickan hade ett möte hos fotspecialisten igår och att hon missade det.

Alltid lika roligt att bli utskälld... :'(

stresssss

Publicerad 2012-11-06 13:25:46 i Allmänt,

Lånade min mosters kontantkort när jag flög tillbaka hit till frankrike och idag berättade min kära mor att jag måste skicka tillbaka det IDAG! Så jag har stressat hela dagen över att få iväg det, kommer förhoppningsvis kunna skicka det efter bio som slutar runt fem. Måste bara förbi postkontoret och köpa frimärken, annars är allting fixat! 
 
Annars har jag jobbat en hel del idag med men utan mammans vakande öga. Har ont i huvudet och det är ju inge vidare kul! Gårdagen var trots det hårda arbetet en ganska bra dag, jag hade inte tid att längta hem mrn idag har jag haft massor med tid till det och huvudvärken gör det inte bättre! 
 
Menmen sånt är livet.. 

Jul!

Publicerad 2012-11-05 18:23:08 i

We've got something Voldemort doesn't have!

Noses!

Haha! fan vad jag skratta när Thais läste det!

Annars kan jag meddela att jag har börjat på min önskelista till jul och födelsedag. Jag har två grejer på den än så länge, böcker! :)

När man äntligen stänger av köksfläkten!

Publicerad 2012-11-05 17:36:57 i

sitter nu och ska titta på senaste avsnittet av revenge efter att ha hjälpt mamman med att städa fram till typ 15:00-15:30 någon gång då hon åkte till jobbet.

Efter det gick jag och handlade med Thais så nu äntligen får jag sitta ner och ta det lugnt!

jag vet att jag är lat...

Imorn fortsätter vi med organiseradet som mamman kallar det men inte lika länge för klockan 14:30 ska jag, thais och hennes kompis på bio eftersom mamman ska ha gäster.

Hehe, vi ska se den nya bondfilmen, som jag såg i torsdags med Tessi! Men det gör inget för den var ju bra och dessutom kommer jag få se de 30 sekunderna då skärmen blev svart.

Några minuters lugn!

Publicerad 2012-11-05 14:10:09 i

Nu har dom åkt iväg för att typ handla.. tror jag..

Har jobbat sen 9 imorse, vi har rensat och tvättat baddrumsskåpen, matsalsbordet, tvättat selleri och rädisor, skalat potatis och dukat matsalsbordet för gäster som kommer imorn. Innan det var vi på hamsterjakt då den hade smitit men det tog inte lång tid att hitta honom.

Nu ska jag börja rensa under trappan upö till min säng... hur ska jag kunna göra det när det är deras grejer? hur ska jag kunna veta vad som ska vara vart och vad som ska behållas eller slängas?

All alone!

Publicerad 2012-11-04 19:40:40 i Allmänt,

Om typ två timmar kommer dom hem, alltså runt nio halv tio.
 
Jag ska nog vänta till dom kommer hem innan jag går och lägger mig då dom oftast vill bli insläppta. 
Ska nog kolla på en serie eller nått medan jag väntar. 

Snark

Publicerad 2012-11-04 16:26:40 i Allmänt,

Det är fortfarande ingen hemma, jag har nu tittat på ett avsnitt av Merlin samtidigt som jag nickade till lite, löst sudoku och nickat till lite, suttit med datorn och inte nikkat till men nickat till medan jag läste en bok gjorde jag också. 
 
Jag gick och bad om lappen där jag trode att det stod att dom skulle komma tillbaka men det visade sig att landladyn hade slängt den men hon förklarade att dom syftade på att hon skulle varit tillbaka klockan ett eftersom hon brukar äta lunch hos sin syster med det hade hon inte gjort idag. Hon berättade även att de skulle komma tillbaka ikväll.
 
Ikväll, that's all I know, jag blir väldigt frustrerad av denna dåliga informationen jag alltid får, om jag får någon över huvud taget...
 
Jag är så jäkla trött, vill bara krypa ihop till en boll och lägga mig under täcket i tills det är dags att åka tillbaka till sverige, men jag vill att detta täcke (och jag) ska vara placerade i min egen mjuuuuuuuka säng som jag efter denna vecka upptäckt är helt underbar! 
 
Ursäkta mitt deppande, jag är bara så trött och när jag är övertrött blir jag antingen hypper eller fett deppig och eftersom det inte finns någon annan människa här att ha roligt med blev det deppiga Anneli som håller på att börja gråta! 
 
Och få ont i huvudet, glömde såklart ta med mig alvedon, ipren och pronaxsen (?) tillbaka hit som jag planerat. Bajs på allt just nu!

Tillbaka i frankrike!

Publicerad 2012-11-04 12:05:17 i

Och jag mår sjukt illa! Jag tror att det kan bero på sömnbrist, sov en timme på planet och slumrade lite på bussarna till skavsta men inte mer.

Familjen är inte hemma, de kommer runt 13.00 och då får vi se vad som händer, antagligen sätts jag direkt i arbete. Men hellst vill jag få ett besked om jag ska stanna med dem eller ibte!

Men resan gick bra och på skavsta träffade jag Linnea som går i min franska klass, vi hamnade inte brevid varandra på planet men vi hade sällskap på bussen in till paris så det var trevligt!

02:20

Publicerad 2012-11-03 21:53:35 i

Då går min buss inatt, den går från berga så jag måste gå hemifrån typ 01:50 för att ha tid att hitta vilken hållplats den går från. Sen ska jag sitta en halvtimme i danderyd och vänta på tunnelbanan, sen har jag 40 minuter på mig att hitta flygbussen...


jag kommer med andra ord att ha en helt underbar natt... har inga planer på att gå och lägga mig, det känns bara onödigt!

Om

Min profilbild

Anneli

Den 4 september 2012 flyttade jag till Frankrike och planen är att stanna i ungefär ett år, det här är mitt liv som au-pair i Paris

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela